Drents Museum met The Great Liao genomineerd voor prestigieuze Global Fine Art Awards

Het Drents Museum is met de tentoonstelling The Great Liao – Nomadendynastie uit Binnen-Mongolië (907-1125) genomineerd voor de prestigieuze 2017 Global Fine Art Awards (GFAA) in de categorie ‘Best Ancient Art (BC - approx 1200)’. Jaarlijks bekroont de GFAA over de hele wereld de beste kunst, design en archeologische tentoonstellingen. Medio januari 2018 weet het Drents Museum of The Great Liao ook in de finale terechtkomt. De prijsuitreiking vindt plaats op het Global Fine Art Awards gala op 8 maart 2018. The Great Liao is nog te zien tot en met 29 oktober en heeft tot nu toe ruim 70.000 bezoekers getrokken.

In goed gezelschap van het Louvre en Metropolitan Museum of Art
De Global Fine Arts Award worden gezien als de Oscars binnen de museumwereld. Naast het Drents Museum met The Great Liao zijn de andere genomineerden in de categorie ‘Best Ancient Art (BC – approx. 1200)’ de volgende zes tentoonstellingen:

• The Metropolitan Museum of Art (New York) - Age of Empires: Chinese Art of the Qin and Han Dynasties (221 B.C-A.D 220)
  • Musée du Louvre (Parijs)  - History Begins in Mesopotamia
  • Acropolis Museum (Athene) met Portrait of Emperor Hadrian
  • Asia Society Museum / Asian Civilisations Museum (Singapore/New York) - Secrets of the Sea: A Tang Shipwreck and Early Trade in Asia
  • Asian Art Museum (San Francisco) - The Rama Epic: Hero, Heroine, Ally, Foel
  • Onassis Cultural Center New York (New York) - A World of Emotions: Ancient Greece, 700 BC – 200 AD

Klik hier voor meer informatie.

Unieke grafvondsten en spectaculaire vormgeving
De tentoonstelling The Great Liao vertelt het bijzondere verhaal van de machtige Liao-dynastie in de 10de en 11de eeuw. Een rijk dat zich uitstrekte over meer dan 4.000 km, van de Japanse zee in het oosten tot het Altajgebergte in het westen. Aan de hand van zeer bijzondere archeologische vondsten van de afgelopen 30 jaar krijgt de bezoeker een unieke inkijk in de cultuur van de Liao. Absoluut hoogtepunt is het gouden dodenmasker van de Prinses van Chen.

Naast de objecten trekt de tentoonstelling de aandacht door de spectaculaire vormgeving. Door het speciaal ontwikkelde tapijt, de 100 meter lange fotowand rondom en het gebruik van spiegels waan je je als bezoeker op de uitgestrekte steppe van Centraal Azië. De expositie is vormgegeven naar een ontwerp van Perspekt Studio's in Haarlem. Nog nooit eerder zijn de Liao-schatten in Nederland te zien geweest.