Mayatempel op Kop van de Vaart

Op de kop van de Vaart in Assen is op donderdag 17 maart een metershoge Mayatempel onthuld. Initiatiefnemer van de blikvanger is de Binnenstadsvereniging MKB Assen. Met het bouwwerk realiseert deze keer een prachtige publiekstrekker bij de grote internationale archeologische tentoonstelling Maya’s - Heersers van het Regenwoud. Maya’s is nog tot en met 4 september te zien is in het Drents Museum.

Enorme klus
De tempel - geïnspireerd op een Mayatempel Chichen Itza in Mexico - is ontworpen door kunstenaar Frans Janssen en uitgevoerd door creatief timmerman Edzer de Haan. De Haan is in zijn werkplaats de afgelopen maanden druk bezig geweest met zagen, timmeren, schuren en plakken om de levensgrote tempel op te bouwen. Dat is in verschillende delen gebeurd, omdat de werkplaats te klein is om de enorme tempel in één keer op te bouwen.

Na de Chinese draak (Gouden Eeuw van China), het beeld van Lenin (De Sovjet Mythe) en de grote zeven-armige Menora (De Dode Zeerollen), is het voor MKB Assen al weer de vierde keer dat wordt aangehaakt bij een tentoonstelling van het Drents Museum.