100.000ste bezoeker De Sovjet Mythe

14 mei 2013

Het Drents Museum heeft vandaag, 14 mei 2013, de 100.000ste bezoeker voor de tentoonstelling De Sovjet Mythe mogen verwelkomen. Saskia van der Velde uit het Friese Raerd ontving met vriendin Saskia Hiemstra uit het Friese Pingjum van directeur Annabelle Birnie en adjunct-directeur Harry Tupan een mooie bos bloemen en de uitgebreide tentoonstellingscatalogus. De tentoonstelling is nog vier weken te bezichtigen (t/m 9 juni 2013).

De Sovjet Mythe opende op 17 november vorig jaar en laat een groot overzicht van monumentale kunstwerken zien uit de voormalige Sovjet-Unie; een tijd waarin kunstenaars een grote rol kregen toebedeeld in de revolutionaire omwenteling die moest worden gerealiseerd. De schilderijen en sculpturen, allen afkomstig uit het State Russian Museum in St. Petersburg, zijn spectaculair en indrukwekkend te noemen, alleen al vanwege hun veelal immense omvang. De reacties die het museum krijgt op de tentoonstelling zijn over het algemeen niet anders dan lovend.

Tot en met 9 juni 2013 is deze tentoonstelling nog te zien in de ondergrondse museumvleugel. Daarna zal de tentoonstelling plaatsmaken voor een van de grootste archeologische vondsten uit de twintigste eeuw: de Dode Zeerollen. Deze spectaculaire tentoonstelling, die is gemaakt in samenwerking met het Qumran Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen en de Israel Antiquities Authority, zal vanaf 9 juli 2013 geopend zijn voor het publiek.