Winnende schoolklassen openen Codename: Energy in Drents Museum

Persbericht 11 mei 2017

Op maandag 22 mei 2017 opent het Drents Museum officieel de nieuwe familiebelevenis Codename: Energy, waarin alles draait om energie. Dat doet het museum samen met de bekende acteurs Ilse Warringa en Sergio IJssel, en de drie winnende schoolklassen van de prijsvraag. De schoolklassen worden opgehaald met een speciale bus en krijgen een exclusief programma in het museum, waaronder een avontuurlijk bezoek aan Codename: Energy en een meet & greet met Sergio en Ilse.

Winnaars prijsvraag
Sergio en Ilse daagden de kinderen uit om een filmpje te maken waarin energie de hoofdrol speelt. Want waar krijgen zij nou energie van? Alles was mogelijk! De hoofdprijs? Een compleet verzorgd bezoek aan Codename: Energy! De drie origineelste inzendingen zijn afkomstig van groep 7/8 van OBS De Klimop (Ter Apelkanaal), groep 7 van OBS De Toekan (Oosterwolde) en groep 7 van CBS De Schutkampen (Smilde). Zij worden op 22 mei opgehaald met een speciale bus die de klassen naar het Drents Museum brengt. Daar worden de kinderen verwelkomd door Genieke Sterk (Ilse Warringa van Klokhuis en Welkom in de Gouden Eeuw) en Storm Roosting (Sergio IJssel van Klokhuis en Flikken Maastricht). Dit duo doet in Codename: Energy onderzoek naar energie en daagt jong en oud op een speelse manier uit om hiermee aan de slag te gaan.

Energieprovincie Drenthe
Natuurlijk komt ook de Drentse energiegeschiedenis aan bod in Codename: Energy. Met turf, aardolie en aardgas was Drenthe eeuwenlang dé energieprovincie van Nederland. In de avontuurlijke tentoonstelling ontdekken bezoekers hoe onze voorouders energie gebruikten en wat dat voor ons betekent. Tegelijk wordt stilgestaan bij de vraag hoe onze manier van energie winnen en gebruiken van invloed is op toekomstige generaties.

Samenwerking
Codename: Energy is gerealiseerd dankzij een bijdrage van NAM. NAM is al langere tijd trotse hoofdsponsor van het Drents Museum en sponsorde eerder al het Kindermuseum Boordevol Energie, waar deze familiebelevenis de opvolger van is.

Persfoto’s

Update: Codename: Energy is sinds 9 januari 2023 gesloten in verband met de voorbereidingen voor onze nieuwe collectiepresentatie. Actuele informatie over de herinrichting