Koken met het Drents Museum

Het Grootste Poppenhuis van Nederland vind je in het Ontvangershuis van het Drents Museum. In het Poppenhuis ga je terug naar het Drenthe van de 18de eeuw en neem je een kijkje in het leven van de voorname familie Van Lier en hun personeel. Een van de personeelsleden is Jantien Boerema, oftewel Kokkie! Zonder de geliefde kokkin kunnen huizen van stand niet bestaan. Iedere dag weer zorgt ze voor de lekkerste gerechten. Op deze pagina deelt Kokkie haar favoriete gerecht met ons. Leuk om samen thuis te maken. Dus stroop je mouwen op, ga aan de slag en maak een typische 18de eeuwse lekkernij! We zijn benieuwd naar het resultaat en nodigen jullie uit om de resultaten met ons te delen op social media onder de hashtag #KokenmetDM!

Kaakjes

Het favoriete recept dat wij met jullie delen, is het recept voor kaakjes. En niet zomaar kaakjes, nee dan wel de luxe variant! Kaakjes, of koekjes, zijn een typisch oer-Hollandse lekkernij. Je zou denken dat ze worden geserveerd bij een kopje thee. Maar niets is minder waar! Kaakjes werden, volgens het kookboek 'De Volmaakte Hollandsche Keuken-Meid', in de 18de eeuw bij een welgesteld gezin geserveerd als nagerecht. Dat kookboek is geschreven door "Eene voornaame Mevrouwe, Onlangs in ‘s Gravenhage Overleeden" en voor het eerst uitgegeven in 1746.

In het originele recept zitten verschillende ingrediënten die niet meer verkrijgbaar zijn of heel erg duur. Bijvoorbeeld ambergris (is een overwegend grijskleurig, hard wasachtig product uit het darmstelsel van potvissen) dat nu gemiddeld € 80,- per gram kost! Daarom delen wij hieronder het recept, afkomstig van Christianne Muusers (www.coquinaria.nl), met ingrediënten uit de 21e eeuw. Het resultaat blijft natuurlijk hetzelfde.

Ingrediënten
Voor ongeveer 50 koekjes
Voorbereiding: 25 minuten, plus tijd om het deeg te laten rijzen
Bereiding: 90 minuten

• 500 gr bloem
  • 2½ eetl suiker
  • ½ tl zout
  • ½ tl elk van gemalen kaneel, kruidnagel, foelie en nootmuskaat
  • 85 gr boter op kamertemperatuur
  • 5 eetl (75 ml) room
  • ½ ei
  • 1 eidooier
  • 1 eetl rozenwater
  • 125 gr krenten
  • 50 gr rozijnen

Rijsmiddel

• 4½ eetl (67,5 ml) vers biergist

Of

• 15 gr bakkersgist, opgelost in 4½ eetl (67,5 ml) lauw water

Of

• 1 tl actieve droge gist direct door de bloem mengen en 4½ eetl (67,5 ml) lauw water bij de room doen

Voor het glazuur:

• 1 losgeroerd eiwit
  • ½ eetl rozenwater
  • poedersuiker

Voorbereiding
Maak het deeg door eerst bloem, suiker, specerijen, zout en boter te kneden. Als je droge gist gebruikt, dan meng je die eerst door de bloem. Meng dan room, gistmengsel of lauw water, ei, eidooiers en rozenwater door elkaar en giet dat terwijl je het deeg kneed geleidelijk erbij. Dek het af met een vochtige doek, en laat het rijzen op een warme plek. Afhankelijk van de gebruikte gist is dat één uur (bakkersgist) of enkele uren (biergist). Meng daarna de krenten en rozijnen erdoor.

Bereiden
- Verwarm de oven voor op 150 °C. Let op! Niet warmer zetten, want dan verbranden de krenten en rozijnen.

- Rol vervolgens het deeg dun uit op een met bloem bestrooide ondergrond (strooi ook bloem op het deeg). Steek of snijd er koekjes uit en leg die op bakpapier op een bakplaat. Bak de koekjes in het midden van de oven totdat ze bijna gaar zijn, circa 40 tot 50 minuten.

- Haal de koekjes als ze bijna gaar zijn uit de oven. Verhoog de oventemperatuur alvast naar 200 °C met bovenwarmte. Roer de twee eiwitten los met rozenwater. Bestrijk de hete koekjes een voor een met het eiwit-rozenwatermengsel, bestrooi meteen daarna met poedersuiker en leg op de bakplaat. Zet de bakplaat terug in de oven, nu iets boven het midden en bak totdat de suiker gekaramelliseerd is, maar nog niet verbrand.

Neem jij een koekje bij de thee/koffie of houd je je aan de 18de eeuwse traditie en serveer je de kaakjes als nagerecht bij het avondeten? Eet smakelijk!