dinsdag t/m zondag, 10.00 - 17.00 uur
extra open: maandag 20 mei 10.00 - 17.00 uur

Docu special: El Sol del Membrillo

Op zondag 26 mei organiseren De Nieuwe Kolk en het Drents Museum de Docu Special: El Sol del Membrillo in het kader van de tentoonstelling Antonio López – Meester van het Spaans realisme

Dat het schilderen van een kweepeer in een Spaanse tuin buitengewoon interessant is om naar te kijken, bewijst deze in 4K gedigitaliseerde klassieker van Víctor Erice, de meester van de aandachtige blik. De docu wint dan ook de juryprijs op het festival van Cannes in 1992.

Aan het begin van elke herfst schijnt de zon krap twee uur op de kweepeer in de tuin van het atelier van Antonio López Garcia. Elk jaar weer probeert hij het majestueuze licht te vangen in een schilderij. Het schilderproces wordt nauwkeurig vastgelegd door Víctor Erice, waarbij de overeenkomsten tussen de beide vakgebieden – schilderen en filmen – helder aan het licht komen.

De film wordt ingeleid door Floor van Heuvel, conservator van de tentoonstelling 'Meester van het Spaans realisme' en is inclusief een kopje koffie/thee voorafgaand aan de film.

“The Quince Tree Sun still, Authorship: Víctor Erice, © Estudio de Antonio López y María Moreno, Madrid, 2024.”

De tentoonstelling Antonio López - Meester van het Spaans realisme is tot 2 juni te zien in ons museum.