Festival van de Drentse Geschiedenis

Let op! Deze activiteit is afgelopen. Nieuwsgierig welke activiteiten er te doen zijn in het museum? Kijk dan in onze agenda of activiteitenoverzicht.

Het Drents Archief organiseert in oktober 2018 het Festival van de Drentse Geschiedenis. Dit jaar met het spannende thema Opstand! Op zaterdag 6 oktober is het festival in Assen. Het oudste stukje van de Asser binnenstad vormt het toneel van veel verrassende activiteiten met een historisch tintje. Op de Kleine Brink, in het Drents Museum, Huize Tetrode en in het Drents Archief kunnen bezoekers genieten van spannende verhalen, theater, muziek, rondleidingen, films en lezingen. Alle activiteiten staan in het teken van het thema van dit jaar: “Opstand!” en zijn gratis toegankelijk voor jong en oud.

Rondleiding door de tentoonstelling De Zaak Vermaning
In januari 1965 deed messen-, scharen- en grasmaaimachineslijper Tjerk Vermaning een archeologische vondst die hem in één klap de bekendste amateurarcheoloog van Nederland maakte. Hij ontdekte vuurstenen werktuigen die circa 50.000 jaar geleden door Neanderthalers gemaakt zouden zijn. Deze vondst was het begin van een geruchtmakende periode in de Nederlandse archeologie. In de tentoonstelling De Zaak Vermaning staat het leven van de vinder centraal.
Voor wie: volwassenen
Tijd: 13.00 en 14.00 uur
Binnenkomst via de groepsentree van het Drents Museum (Brink 3)
Let op: de andere tentoonstellingen in het Drents Museum zijn niet gratis toegankelijk.

Verteltheater - Het Geheugen van Drenthe
Het geheugen van Drenthe gaat over een zoon van een Drentse veenboer, die leefde begin 13e eeuw. De jongen droomt er van om dichter te worden en brengt dagen en avonden door in het dal van de Kleine Vecht. Maar op een nacht wordt hij opgeschrikt, door een emotioneel gesprek tussen zijn vader en moeder. Er wordt gesproken over een oplopend conflict tussen de bisschop van Utrecht en de kasteelheer Rudolf II van Coever. De boer is bang zijn land te verliezen en wil niet leven onder het gezag van de bisschop. De boerenzoon bedenkt een list, die leidt tot opstand, verzet en strijd: De slag bij Ane. Een ontroerend, maar ook komisch verhaal. HEt verteltheater is een productie van Brandstof de vooropleiding van Garage TDI.
Voor wie: iedereen
Tijd: 15.00 uur
Binnenkomst via de groepsentree van het Drents Museum (Brink 3)
Let op: de tentoonstellingen in het Drents Museum zijn niet gratis toegankelijk.

Lezing - (Boer) Hendrik Koekoek en de Boerenpartij
Hendrik Koekoek (Hollandscheveld, 22 mei 1912 – Bennekom, 8 februari 1987) richtte in 1958 de Boerenpartij op. De partij wortelt in de protestbeweging BVL van vrije boeren, die in verzet kwamen tegen de overheidsbemoeienis met de landbouwsector en de verplichte heffingen van het Landbouwschap. In 1963 werden met de inzet van een grote politiemacht drie boerderijen van boeren in Hollandscheveld ontruimd, die weigerden heffingen te betalen. Die veldslag was goede reclame voor Koekoek, die daarop met drie zetels in de Tweede Kamer kwam. Dat aantal groeide tot zeven zetels in 1967. De partij was volgens Terluin een succesvolle protestpartij.
Voor wie: volwassenen
Tijd: 16.00 uur
Locatie: Statenzaal
Binnenkomst via de groepsentree van het Drents Museum (Brink 3)