Openingstijden

geopend vanaf 1 juni 2020, 12.00 uur

+

Plan je bezoek

Coronamaatregelen Drents Museum

'Met afstand het mooiste museum'

Wij zijn blij dat je ons museum weer kunt bezoeken vanaf maandag 1 juni 2020. We doen ons uiterste best om iedereen veilig, verantwoord en gastvrij te ontvangen en te laten genieten van onze prachtige kunst en cultuur. Het Drents Museum volgt daarbij de richtlijnen van het RIVM en het protocol van de Museumvereniging. Het museum heeft in verband met het coronavirus extra huisregels opgesteld. We vragen je om je daaraan te houden. Tickets kun je alleen online kopen. We verzoeken je om goed de huisregels te lezen, voordat je besluit een ticket te gaan kopen.

Extra huisregels in verband met het coronavirus  

Om jouw en onze veiligheid te garanderen hebben we de volgende coronaregels opgesteld: 

  • Kaarten kunnen alleen online worden gekocht. 
  • Ben je de afgelopen twee weken ziek geweest of heb je last van verkoudheidsklachten, stel je bezoek dan nog even uit. Dus kom alleen als je gezond bent. Bij binnenkomst in het museum vragen we je of je gezond bent en geen klachten hebt die passend zijn bij het coronavirus.
  • Desinfecteer je handen bij binnenkomst. Desinfecteermiddelen zijn aanwezig in het museum. 
  • Geniet van de kunst, maar blijf op 1,5 meter afstand van andere bezoekers en onze medewerkers. 
  • Betaal bij voorkeur met pin of telefoon (contactloos) in onze Museumshop en in Café Krul. 
  • Fotograferen en filmen in het museum is niet toegestaan. 
  • Volg de aangegeven richtlijnen en instructies van onze medewerkers op. 
  • Bij het niet naleven van deze huisregels, verzoeken wij je het museum te verlaten. 

 

Bestel tickets


 

    Veelgestelde vragen

    Hieronder geven we het antwoord op een aantal veelgestelde vragen. Wordt je vraag hieronder niet beantwoord? Neem dan contact met ons op. 

    De vragen zijn ingedeeld in 4 categorieën: 

    1. Veelgestelde vragen - Praktische zaken
    2. Veelgestelde vragen - Nu te zien
    3. Veelgestelde vragen - Tickets kopen
    4. Veelgestelde vragen - Tickets overig

    1. Veelgestelde vragen - praktische zaken

    Wanneer gaat het Drents Museum weer open?
    Op maandag 1 juni (tweede pinksterdag) openen wij vanaf 12.00 uur weer de deuren van ons museum. De openingstijden zijn van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. We zijn extra open op feestdagen (tweede pinksterdag) en op maandagen in de schoolvakanties.

    Kan ik veilig het Drents Museum bezoeken?
    Jazeker, wij hebben allerlei maatregelen getroffen die in lijn zijn met de richtlijnen van het RIVM en het protocol van de Museumvereniging. Belangrijk zijn de extra huisregels (zie hierboven) die het museum heeft opgesteld om je bezoek zo veilig en aangenaam mogelijk te laten verlopen. Voorlopig kunnen we per tijdvak een beperkt aantal bezoekers toelaten.

    Hoe kan ik een ticket kopen?
    Tickets kun je alléén online kopen voor een specifieke datum en voor een specifiek tijdslot. Per tijdslot van een half uur kunnen volgens de richtlijnen eerst maximaal 25 bezoekers naar binnen. Aan de kassa van het Drents Museum kunnen geen tickets worden gekocht. Veelgestelde vragen over tickets.

    Kan ik ook een Museumkaart kopen?
    Nee, het is voorlopig niet mogelijk een Museumkaart te kopen in het museum. Een museumkaart kun je online via www.museumkaart.nl bestellen.

    Hoe werkt het als ik met partner en/of gezin kom?
    Het is toegestaan om met partner en/of gezin dicht bij elkaar blijven, maar houd wel 1,5 meter afstand ten opzichte van andere bezoekers en onze medewerkers.

    Kan ik ook met een groep het museum bezoeken?
    Nee, het is voorlopig nog niet mogelijk om een groepsbezoek te plannen in het museum. Onder een groep verstaan wij dan een gezelschap dat niet tot 1 huishouden behoort.  Houd de website in de gaten voor mogelijke ontwikkelingen.

    Hoe is de schoonmaak geregeld in het Drents Museum?
    Voortdurend is er een medewerker aanwezig voor het schoonmaken van belangrijke elementen als trapleuningen en deurkrukken. Bovendien zijn er in het museum desinfectiepalen waar je je handen kunt desinfecteren. We vragen je dan ook om regelmatig hiervan gebruik te maken en/of je handen te wassen.

    Kan ik gebruik maken van de garderobe / lockers?
    Er is beperkte garderobe beschikbaar, dus maak zoveel mogelijk gebruik van de lockers. Schone muntjes voor de lockers zijn beschikbaar.

    Waarom is fotograferen en filmen niet toegestaan?
    Voorlopig is fotograferen en filmen niet toegestaan in het museum, omdat het de bezoekersdoorstroom kan belemmeren. Hiermee volgen we het protocol van de Museumvereniging.

    Is er een looproute door het museum?
    Op bepaalde plaatsen zijn er looproutes in het museum. Overal in het museum is met pijlen duidelijk aangegeven hoe je je kunt bewegen. Op sommige plekken is er eenrichtingsverkeer aangegeven. Volg in ieder geval de aangegeven instructies.

    Hoeveel bezoekers mogen er in de verschillende zalen in het museum?
    Bij een aantal zalen is bij de entree met een sticker aangegeven wat de maximumcapaciteit is van bezoekers. We vragen je nadrukkelijk om daarmee rekening te houden. Bij de overige ruimtes worden alle bezoekers geacht de 1,5 meter afstand te bewaren ten opzichte van andere bezoekers.

    Waar kan ik terecht voor vragen als ik in het museum ben?
    Medewerkers van de Infobalie in de publiekshal helpen je graag met vragen. Alle medewerkers in het museum zijn herkenbaar aan een geel hesje. Houd wel altijd 1,5 meter afstand in acht.

    Zijn de Museumshop en Café Krul ook geopend?
    De Museumshop en Café Krul kun je ook bezoeken tijdens openingsuren van het museum. Wel gelden hier speciale huisregels in verband met het coronavirus. Lees de huisregels Museumshop en huisregels Café Krul. Betaal in ieder geval zoveel mogelijk met pin of telefoon (contactloos). In verband met de verbouw kun je Cafe Krul op een tijdelijke locatie in het Museum bezoeken.

     

    2. Veelgestelde vragen - Nu te zien

    Wat is er op dit moment te zien in het Drents Museum?
    Vanwege corona is de grote tentoonstelling Barbizon van het Noorden - De ontdekking van het Drentse landschap 1850-1950 verlengd tot en met 13 september 2020. De tentoonstelling Saison van de Duitse kunstenaar David Schnell in de Abdijkerk is verlengd tot en met 27 september 2020. Bekijk het complete overzicht van het actuele programma van het Drents Museum

    Is het pas aangekochte topstuk Onkruidverbrandende boer van Vincent van Gogh nog te zien?
    Nee, volgens afspraak is de nieuwe aanwinst die we samen met het Van Gogh Museum konden verwerven, vanaf 1 juni 2020 in het Van Gogh Museum in Amsterdam te zien. De turfschuit - het andere topstuk van Van Gogh dat het Drents Museum in eigen collectie heeft – is nog wel te bewonderen in de tentoonstelling Barbizon van het Noorden tot en met 13 september 2020.

    Worden er gratis lezingen gegeven bij Barbizon van het Noorden?
    Nee, voorlopig zijn er geen gratis lezingen. Pas als de mogelijkheden daar zijn, kijken we of we de gratis lezingen kunnen opstarten. Houd voor een update hierover de website in de gaten.

    Welke tentoonstelling komt na Barbizon van het Noorden?
    Na Barbizon van het Noorden presenteren wij van 4 oktober 2020 tot en met 7 maart 2021 de tentoonstelling Henk Helmantel - Meesterschilder. Deze tentoonstelling komt in de plaats van Viva la Frida!, de grote tentoonstelling over de wereldberoemde kunstenaar Frida Kahlo, die vanwege corona verplaatst is naar oktober 2021.

    Is de tentoonstellingsruimte KINK ook open?
    Ja, de tentoonstellingsruimte KINK in De Nieuwe Kolk is vanaf dinsdag 2 juni open en daar is dDe tentoonstelling Saskia Boelsums - Landscape revisited te zien. Voor KINK hoef je geen online ticket te kopen, de toegang is gratis.
    KINK is van 2 t/m 13 juni geopend van 14 tot 17 uur. Van 16 tot en met 27 juni is KINK open van 11.00 tot 17.00 uur. Let op: KINK is gesloten op zondag en maandag. De expositie in KINK sluit aan op de maatregelen die DNK in verband met het coronavirus getroffen heeft. De maximumcapaciteit van KINK is 20 personen.
    Na 27 juni 2020 financiert de gemeente Assen KINK niet meer en houdt KINK dus op te bestaan als onderdeel van het Drents Museum. Meer informatie over KINK.

    Kan ik de tuin van het Drents Museum ook bezoeken?
    Nee, de tuin van het Drents Museum is voorlopig nog gesloten. Houd voor een update hierover de website in de gaten.

    3. Veelgestelde vragen - tickets kopen

    Moet ik ook een ticket kopen als ik een Museumkaart heb, Vriend ben van het Museum, een ander type kortingskaart heb, of jonger ben dan 18 jaar?  
    Jazeker. Iedereen heeft een ticket nodig. Ook mensen die normaal gesproken geen kaart hoeven te kopen, omdat ze een kortingskaart hebben (dit geldt voor Vriendenpas, relatiekaart, ICOM-pas, Rembrandtkaart en BankGiro Loterij VIP-KAART).  
    We hebben kaarten beschikbaar die passen bij de verschillende kortingskaarten. Wanneer je normaal gesproken vrij entree hebt, is dat nu ook het geval. Let op: neem naast je ticket ook je kortingskaart mee naar het museum. Tickets bestellen kan hier.

    Moet ik ook een ticket kopen als ik een papieren vrijkaart heb? 
    Jazeker. Iedereen heeft een ticket nodig. Ben je in het bezit van een papieren vrijkaart? Stuur deze dan naar ons op onder vermelding van je e-mailadres en telefoonnummer, dan ontvang je van ons een code waarmee je een gratis online ticket kunt bestellen. Je kunt de kaart opsturen naar: Drents Museum, Antwoordnummer 92, 9400 VB in Assen. Een postzegel is niet nodig.  

    Kan ik aan de kassa van het Drents Museum een ticket kopen? 
    Nee, het is niet mogelijk om aan de kassa een toegangskaart te kopen. Je kunt het museum voorlopig uitsluitend bezoeken op vertoon van een vooraf online gekocht ticket.  

    Ik heb problemen met het bestellen van een online ticket. Wat moet ik doen? 
    Neem bij problemen contact op met onze helpdesk via +31 (0)20 244 2877 of support@globalticket.nl. Bereikbaar van maandag tot en met zondag van 9.00 tot 17.00 uur. 

    Kan ik een online ticket voor iemand anders kopen? 
    Wat een leuk idee! Natuurlijk is het mogelijk om een ticket voor iemand anders te kopen. Om bijvoorbeeld cadeau te doen. Nadat de betaling is voldaan, ontvang je het ticket in de mail. Het ticket kun je vervolgens naar de desbetreffende persoon doorsturen. 

    Hoe maak ik gebruik van een kortingscode?
    Direct op de eerste pagina kun je onderaan de kortingscode verzilveren. Klik op ‘Ik heb een kortingscode’, vervolgens kun je hier de kortingscode invoeren.  

    Kan ik mijn ticket(s) na aankoop retourneren? 
    Eenmaal gekochte tickets kunnen niet gerestitueerd worden. Heb je hier vragen over, neem dan contact met ons op via tickets@drentsmuseum.nl

    4. Veelgestelde vragen - tickets overig

    Waarom moet ik een tijdvak kiezen?  
    Vanwege het coronavirus mogen we een beperkt aantal mensen in het museum toelaten. Daarom is per half uur een bepaald aantal tickets beschikbaar. Om de bezoekersstromen zoveel mogelijk te spreiden, zijn de tickets ingedeeld in tijdvakken. Bij het kopen van een ticket kies je direct de starttijd van je bezoek. 

    Hoe laat moet ik bij het museum aanwezig zijn?
    Je mag naar binnen vanaf de start van je tijdvak tot en met een half uur daarna. Begint je tijdvak om bijvoorbeeld 11.00 uur, dan mag je tussen 11.00 en 11.30 uur naar binnen. Indien je later komt, bestaat de kans dat je niet naar binnen kunt.  

    Hoort er ook een eindtijd bij mijn tijdvak? 
    Nee, dat is niet het geval. Je mag zo lang in het museum blijven als je zelf wilt.  

    Wat gebeurt er met mijn ticket als ik niet kan komen?
    Als je niet kunt komen, omdat je bijvoorbeeld verkouden bent, kun je je ticket ruilen voor een ander tijdvak. Het is niet mogelijk om restitutie te krijgen voor een gekocht ticket. Heb je hier vragen over, neem dan contact met ons op via tickets@drentsmusem.nl.  

    Hoe ontvang ik mijn ticket(s)? 
    Zodra de bestelling is bevestigd en betaald, wordt er een e-mail met de ticket(s) gestuurd naar het opgegeven mailadres. De mail ontvang je binnen enkele minuten in jouw inbox. Geen mail ontvangen? Dan kan het zijn dat de e-mail in je spambox is beland. Is de mail ook niet in de spambox terecht gekomen? Neem dan contact op met onze helpdesk via +31 (0)20 244 2877 of support@globalticket.nl. Bereikbaar van maandag tot en met zondag van 9.00 tot 17.00 uur. 

    Is het nodig om de ticket(s) te printen? 
    Nee, dat is niet nodig. Onze scanners kunnen de tickets vanaf mobiele telefoons lezen. Houd het ticket gereed bij de ingang van het museum, dit versnelt de doorloop.

    Ik ben in het bezit van een OV-begeleiderskaart. Mag mijn begeleider dan gratis mee naar binnen?
    Bezoekers die zich niet zelfstandig door het museum kunnen bewegen, mogen op vertoon van een OV-begeleiderskaart gratis één begeleider meenemen.  Ook de begeleider heeft een ticket nodig. Neem hiervoor contact met ons op via tickets@drentsmuseum.nl.