‘Nieuwe’ Van Gogh gepresenteerd in Drents Museum

Het schilderij Onkruid verbrandende boer (1883) van Vincent van Gogh is vanmiddag maandag 16 december 2019 gepresenteerd in het Drents Museum in Assen. De nieuwe aanwinst, die samen met het Van Gogh Museum is aangekocht, is toegevoegd aan de tentoonstelling Barbizon van het Noorden – De ontdekking van het Drentse landschap 1850 - 1950. Op dinsdag 17 december is het werk voor het eerst voor het publiek te zien. Bezoekers hebben die dag gratis toegang tot het Drents Museum en de openingstijden zijn verruimd van 09.00 uur tot 19.00 uur.

Harry Tupan, algemeen directeur Drents Museum, en Adriaan Dönszelmann, zakelijk directeur Van Gogh Museum, onthulden gezamenlijk het meesterwerkje van Van Gogh, dat in de komende jaren afwisselend in beide musea te zien zal zijn. Harry Tupan: ‘Het Drents Museum is enorm trots dat het ‘onkruidverbrandertje’ na 136 jaar weer thuis komt in Drenthe. Geweldig dat door samenwerking van beide musea het werk behouden kon worden voor Nederland en is toegevoegd aan beide collecties.' Adriaan Dönszelmann: ’Met dit kleine maar krachtige werk uit de eerste fase van Van Goghs kunstenaarschap wordt deze periode in de collectie van het Van Gogh Museum aanzienlijk versterkt. Wij zijn enorm blij dat dankzij de samenwerking met het Drents Museum dit werk weer terug is gekeerd naar Nederland en in beide musea te zien zal zijn.’

Directeuren Harry Tupan en Adriaan Dönszelmann onthullen gezamenlijke aankoop 'Onkruid verbrandende boer'.

Omzwervingen ‘onkruidverbrandertje’
    Het ‘onkruidverbrandertje’ heeft vele omzwervingen gemaakt voordat het werk 13 november jongstleden door het Drents Museum en het Van Gogh Museum is aangekocht op de veiling bij Sotheby’s in New York. Bijna twintig keer is het werk voor die tijd van eigenaar gewisseld. Onder meer dichter Herman Gorter, kunsthandelaar Jacques Goudstikker en de nazi’s die het werk roofden van Goudstikker, waren eigenaar van het schilderij. Begin 2019 hebben de erven Goudstikker het schilderij teruggekregen en vervolgens op de veiling gebracht. De laatste keer dat het werk voor het publiek is gepresenteerd, was in 1987 in Puerto Rico.

Plannen Van Gogh in Drenthe
    De aankoop van de ‘nieuwe’ Van Gogh is voor het Drents Museum een belangrijke injectie in de plannen rond Van Gogh in Drenthe. Samen met het Drents Archief en Het Drentse Landschap doet het Drents Museum momenteel een inventarisatie-onderzoek naar de locaties van Van Gogh in Drenthe. De resultaten worden in september 2020 gepresenteerd. Daarnaast is de aankoop ook een prachtige opmaat naar de grote Van Gogh in Drenthe-tentoonstelling die het Drents Museum in september 2023 op de agenda heeft staan, 140 jaar nadat Van Gogh in Drenthe was aangekomen.

Barbizon van het Noorden
    Het vroege werk van Van Gogh hangt in de tentoonstelling Barbizon van het Noorden gebroederlijk naast De turfschuit, de andere Van Gogh in de collectie van het Drents Museum. Van Gogh verbleef in het najaar van 1883 in Drenthe en legde onder meer in deze twee schilderijen het Drentse landschap en het leven op het platteland vast. Naast de twee schilderijen van Van Gogh zijn in de tentoonstelling ook werken te zien van andere grote kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw die de natuur van Drenthe ontdekten. Met onder meer werk van Israëls, Mauve, Mesdag en Liebermann. De tentoonstelling Barbizon van het Noorden – inclusief Onkruid verbrandende boer - is te zien tot en met 22 maart 2020.