Openingstijden

geopend vanaf 1 juni 2020, 12.00 uur

+

Nieuws

Alvast 'In de ban van de Ararat'

Op 12 april 2020 zouden wij onze deuren openen voor de grote archeologietentoonstelling In de ban van de Ararat – Schatten uit het oude Armenië. Alles was begin maart in gereedheid. De campagne stond in de steigers, het tentoonstellingsontwerp was uitgewerkt, teksten waren geschreven, het publieksboek gereed voor druk en collectiebeheerders stonden klaar om objecten uit Armenië te verwelkomen.

Tot het begrijpelijke besluit van donderdag 13 maart jl. En de rest is geschiedenis.
Onze conservator archeoloog Wijnand van der Sanden dompelde zich twee jaar lang onder in de archeologie van Armenië en beet zich vast in zijn laatste grote klus voor het Drents Museum.
Hij kon niet wachten tot de expositie open zou gaan. Gelukkig hebben we in overleg met het History Museum of Armenia in Jerevan de tentoonstelling kunnen verplaatst naar april 2021. Dus Wijnand is nog niet klaar. Om toch alvast een beetje ‘In de ban van de Ararat’ te zijn: lees hier een voorpublicatie uit het interview met Wijnand voor Drents Museum Magazine. 

    _________________________________________________

    Voorpublicatie

    Interview met conservator Wijnand van der Sanden

    door Annejet Fransen, Drents Museum Magazine (verschijnt april 2021)

    Wat heb je over het land Armenië geleerd tijdens het samenstellen van de tentoonstelling? ‘Armeniërs zijn ontzettend vriendelijke mensen. Tijdens mijn verblijf daar werd ik op alle mogelijke manieren belangeloos geholpen. Het viel me op dat men erg trots is op het verre verleden, op de tijd van het koninkrijk Urartu en het daaropvolgende koninkrijk Armenië. En ook op het feit dat men het christendom al erg vroeg omarmde. Ik ben zeer onder de indruk van de kerken en hun ligging in het landschap. Je vindt er kerken die nog uit de zevende eeuw stammen. Dat geeft ook een element van herkenning: door het christendom sluit de Armeense cultuur aan op onze eigen belevingswereld. De kerken zijn wel anders dan de onze: relatief klein, minder versierd en door de kleine ramen vrij donker binnen. De ruimtebeleving is heel anders.’

    Conservator Wijnand van der Sanden Drents Museum, uitkijkend over Jerevan, Armenië

    Wat heeft ‘In de ban van de Ararat’ je gebracht? ‘Heel veel. Ik heb me meestal beziggehouden met de Nederlandse en Europese archeologie. Dit onderwerp heeft werelden voor me geopend. Het was onbekend terrein, maar daardoor juist interessant. Alles was nieuw: de archeologie, het ruige landschap. Het gaf me de kans nieuwe vensters open te zetten.’

    Wat vind je het allermooiste voorwerp uit de tentoonstelling? ‘De zilveren beker van Karashamb vind ik het meest bijzonder. In een zestal omlopende voorstellingen toont de beker een verhaal over een machthebber, priesters, offers, jacht en strijd waarvan wij vandaag de dag maar weinig begrijpen. De beker stamt uit 2100 voor Christus en is toch al zo verhalend en zo kunstzinnig gemaakt.

    zilveren beker - in de ban van de ararat - Drents Museum

    Dit is je laatste tentoonstelling bij het Drents Museum. Wat wil je je opvolger meegeven? ‘Ontwikkel een brede belangstelling. Tijdens je studie zoom je vaak in op een specifieke periode of deelgebied en al helemaal als je aan je dissertatie werkt. Bij het werk in het Drents Museum heb je juist een brede interesse nodig om je werk goed te kunnen blijven doen. Je krijgt met zoveel verschillende onderwerpen te maken. Je moet je openstellen voor alle onderwerpen en perioden en daarover een goede basiskennis verwerven.’

     

    Lees meer over de tentoonstelling In de ban van de Ararat – Schatten uit het oude Armenië.

    _________________________________________________

    Foto in pagina header: Landschap Khor Virap met uitzicht op Ararat, foto Hans Avontuur