Mien Plekkie in beeld

In aanloop naar de tentoonstelling Barbizon van het Noorden, zetten we iedere dag een favoriete plek van een museumbezoeker in de spotlights, samen met RTV Drenthe en Stichting het Drents Landschap.
Iedere dag wordt de nieuwe Mien Plekkie video aan deze pagina toegevoegd.

Doe mee aan Mien Plekkie!

Tijdens de tentoonstelling ‘Barbizon van het Noorden’ tonen wij in het museum de favoriete plekkies van onze bezoekers. Wil je ook graag dat jouw plekkie getoond gaat worden? Pak dan het fototoestel, trek de wandelschoenen aan en ga de Drentse natuur in! Info voor Mien Plekkie deelnemers.

Mien Plekkie video's

20 november: Molenveld

Het mooiste plekje in Drenthe is het Molenveld bij Exloo. Althans, volgens fotograaf Lenie Doornkamp. De prachtige hoogteverschillen, de kleuren in de zomer en het mooie wandelgebied maken deze plek zo indrukwekkend.

19 november: Sterrenbos Roden

Voor het favoriete plekje van Arien de Groot reizen we naar het Sterrenbos in Roden. In het Lieversediepje bij het Sterrenbos is in 2018 een nieuwe vistrap aangelegd. De eerste versie die er jarenlang was, bleek te steil te zijn voor de vissen. Arien vindt het een wonderschoon gebied dat dagelijks door veel mensen wordt bezocht!

18 december: Holtingerveld

Het plekje van Wim Dasselaar is het Holtingerveld. Samen met de nationale parken Dwingelderveld en Drents-Friese Wold vormt het Holtingerveld het natuur- en cultuurlandschap van de Drents-Friese grensstreek. Nieuwsgierig waarom hij zo een fan is van dit stukje landschap? Je ontdekt het in onderstaande reportage.

17 november: Gasselte

Het witte kerkje is de eyecatcher van Gasselte! Volgens Jan Alberts is deze kerk een van de mooiste van Drenthe! Het kerkje is dan ook een van de favoriete plekjes van Jan Alberts. Waarom? Je ontdekt het in de video.

16 november: Kanaal Coevorden-Zwinderen

Kanaal Coevorden-Zwinderen is het ‘Mien Plekkie’ van Ewoud Kraaij. Dit kanaal is te vinden tussen Geesbrug en Zwinderen. Aan het begin van het kanaal ligt een vaste brug. Het is daardoor niet meer mogelijk om door het kanaal te varen. Weten waarom Ewoud dit plekje zo mooi vindt? Check dan gauw de video!

15 november: Bollenveen

In Zeijen vind je het Bollenveen. Het terrein heet Bollenveen, omdat het in het verleden een hoogveentje was met een bolle vorm. Deze omgeving is één van de favoriete plekjes van Albert van Steensel! In het Bollenveen vind je een tjasker (een van de kleinste windmolens in Nederland).

Albert: ‘Bij de tjasker in Bolleveen kun je nog genieten van de rust en stilte. Er staat een bankje dat zelfs voor een volwassene iets te hoog is, waardoor je in alle rust met je benen heen en weer kunt schommelen en genieten van de rust.’

14 november: Terhorsterzand

Vandaag is dat de plek Terhorsterzand, het plekkie van Luc Schepers! Het Terhosterzand is een natuurgebied dat ligt in Wijster (ten zuiden van Beilen) en het bestaat uit 180 hectare bos, heide en vennen. In de video legt Luc uit waarom dit zijn 'Plekkie' is.