Bersama Sama: familiefestival

Op zondag 18 juni 2023 organiseren wij het Bersama Sama familiefestival. Je maakt kennis met de Molukse cultuur aan de hand van verschillende optredens, activiteiten en workshops. Aanleiding voor het Bersama Sama familiefestival is de tentoonstelling Menyala – De buitengewone geschiedenis van de Molukkers in Drenthe. Het programma begint om 12.00 uur en eindigt om 16.30 uur. Bersama Sama is toegankelijk voor iedereen, van jong tot oud. Bezoek het familiefestival gratis met een entreebewijs voor het museum. Tickets zijn online verkrijgbaar via www.drentsmuseum.nl/tickets.

Programma
Het Bersama Sama familiefestival sluit aan op het thema ‘samen’ uit de tentoonstelling Menyala. Op deze dag leer je verschillende aspecten van de Molukse cultuur in Nederland kennen. Maak je eigen vechtvlieger, leer spelen op een tifa en totobuang of geniet van een menari en tjakalele dansoptreden. Van 12.00 tot 16.00 uur is er doorlopend livemuziek van de band PeLuSoPa in Bar Brasserie Pingo. Er vinden verschillende lezingen plaats van museumdocenten en de Molukse Mellie Metiarij vertelt verhalen in de tentoonstellingszaal. De dag wordt feestelijk afgesloten door gezamenlijk de gemaakte vechtvliegers te testen in de museumtuin. Bekijk het volledige programma op www.drentsmuseum.nl/familiefestival

Familieroute
Tijdens Bersama Sama is er voor kinderen van 8 tot en met 14 jaar de familieroute. Met opdrachten en vragen leidt de familieroute je door de tentoonstelling. Ga op zoek naar objecten, antwoorden en verhalen. Zo leer je over de geschiedenis van de Molukkers in Drenthe en word je gestimuleerd om zelf na te denken over wat jij in bepaalde situaties zou doen. Haal de familieroute vanaf 18 juni gedurende de looptijd van Menyala gratis op bij de informatiebalie van het museum.

Drents Archief
Het Drents Museum werkt op 18 juni samen met het Drents Archief. In de database van het archief duik je in jouw eigen familiegeschiedenis. Met een entreebewijs van het museum loop je tussen 12.00 en 16.30 gratis via Bar Brasserie Pingo naar het Drents Archief.

Bijschriften

• Vliegkoffer met vliegers, particuliere bruikleengever, foto: JAV studio's