Boek Monumentaal Assen

Op donderdagmiddag 7 november is het langverwachte boek Monumentaal Assen - Stadsgezichten uit de collectie W.H. Berghuis gepresenteerd in onze Statenzaal. In het boek wordt Assen op unieke wijze in beeld gebracht en laten kunstenaars je steeds opnieuw kennis maken met de stad Assen. Tijdens de presentatie gingen de auteurs en samenstellers van het boek, Annemiek Rens en Martin Hiemink, in op het belang van de collectie en de bijzondere kunstwerken voor de stad Assen. De eerste exemplaren van het boek werden overhandigd aan de burgemeester van Assen, Marco Out en de kinderen van Wim Berghuis, Etta en Harold Berghuis.

Het boek is vanaf vandaag verkrijgbaar voor € 24,95 in onze Museumshop en boekhandels. Monumentaal Assen is een samenwerking tussen Uitgeverij Van Gorcum en het Drents Museum.

Monumentaal Assen
Monumentaal Assen – Stadsgezichten uit de collectie W.H. Berghuis is het boek met daarin de complete collectie van Wim Berghuis. 112 werken van maar liefst 70 verschillende kunstenaars zijn afgebeeld en beschreven. Annemiek Rens, Hoofdconservator van het Drents Museum, gaat in het boek in op het belang van de collectie en de bijzondere kunstwerken. Martin Hiemink neemt je mee in het leven van Berghuis en de historische verhalen achter de gebouwen en plaatsen die de kunstenaars vastlegden.

Berghuis
Eind jaren tachtig stelde de Amsterdamse bankier Wim Berghuis (1930-2014) zichzelf de vraag: Waarom schilderen kunstenaars alleen bekende steden? Deze vraag was het begin voor de in Assen geboren Berghuis van een zoektocht naar kunstenaars die zijn geliefde stad Assen wilden vastleggen. Dat leidde tot een verzameling Asser stadsgezichten van ruim zeventig kunstenaars die hij opdracht gaf om de stad op het doek te vereeuwigen.