Collectie Drents Museum te zien in Iran

Vanaf vandaag is een selectie van onze veelzijdige Drentse collectie te zien in het National Museum of Iran in de tentoonstelling Dutch Archaeology and Art: Highlights from the Drents Museum.

Maar liefst 320 voorwerpen uit onze collectie hebben de reis naar Iran gemaakt. Een groot deel van de voorwerpen die in Iran te zien zijn, zijn nog nooit buiten Nederland tentoongesteld geweest. Zo zijn er meerdere Drentse schilderijen voor het eerst in het buitenland, onder meer werk van George Lourens Kiers, Egbert van Drielst en Julius van de Sande Bakhuyzen. Het bekendste voorwerp dat in Iran wordt getoond, is De man van Exloërmond. Dit veenlijk werd in 1914 gevonden en laat Iran kennismaken met de Drenten van een paar eeuwen vóór onze jaartelling. Daarnaast zijn er diverse vuurstenen, aardewerk en middeleeuwse sieraden te zien in de tentoonstelling.

In gesprek met Jurgen van den Berg van NPO Radio 1 legt Harry Tupan uit hoe de uitwisseling tot stand is gekomen.