'De Muze' van Alle Jong

In KINK is op dit moment de tentoonstelling Mijne Kinderlijke Traanen van Alle Jong te zien. Onderdeel van de tentoonstelling is De Muze: een authentieke jurk uit de Duitse stad Baden-Baden uit 1790, gemaakt van zijde en linnen.

Tijdens de opening van de tentoonstelling is dit luxueuze authentieke kledingstuk gedragen door een jongedame. Zij dwaalde door de expositieruimtes langs de vele kunstwerken en zij fungeerde als brug tussen het verre verleden en het nu. De tijd werd voor even stilgezet, zodat het model in haar jurk uit een verloren tijd voor onze zintuigen weer tot leven werd gewekt.
Het kledingstuk lijkt, zoals het nu in KINK wordt getoond, teruggekeerd naar het verre verleden.

Jong verbindt in zijn kunstwerken heden en verleden en verwerkt oude prenten in nieuwe tekeningen en eigentijdse installaties. Hiermee hoopt hij het verleden voor de vergetelheid te redden en het leven dieper te doorgronden.
De presentatie in KINK omvat authentieke kunstwerken van vergeten meesters, meters grote tekeningen en installaties vol persoonlijke en historische verbeeldingen op het leven.

De tentoonstelling Mijne Kinderlijke Traanen is te zien tot en met 22 februari 2020.

Hieronder een beeldverslag van de opening van 'Mijne Kinderlijke Traanen' op 21 september. Klik op de foto's om deze in het groot te bekijken.