Drents Museum exposeert tijdens ART BREDA

Van 7 tot en met 14 mei 2017 vindt ART BREDA plaats, dé beurs voor kunst, antiek en design uit de collecties van befaamde kunst- en antiekhandelaren en galerieën voor hedendaagse kunst uit Nederland, België en Duitsland. Net als voorgaande jaren is op ART BREDA een ruimte gereserveerd voor een speciale expositie. Deze zal ditmaal worden ingevuld door het Drents Museum met een selectie objecten uit de expositie Dieren in het Drents Museum.

Van de runderen in de grotten van Lascaux en de draken op Chinees porselein tot de Balloon Dog van Jeff Koons en de Library of the Birds van Mark Dion: dieren hebben kunstenaars van over de hele wereld altijd geïnspireerd. Vanwege hun functie als model (om te tekenen ‘naar ’t leven’), om hun symboolfunctie en wegens hun bijzondere anatomie, vormen en kleuren.

Niet alleen beeldend kunstenaars maar ook vormgevers kijken naar dieren. Vanaf 1880-1890 ontstaat een heel nieuwe vormentaal waarin planten en dieren in gestileerde vorm worden toegepast als versiering.

In deze tentoonstelling toont het Drents Museum een gevarieerde selectie dieren uit de collectie ‘Kunst 1885-1935’.

Zie ook http://www.artbreda.nl.