Drents Museum in Hohhot

Onze conservator archeologie Vincent van Vilsteren is deze week in de Chinese provincie Binnen-Mongolië om voorbereidingen te treffen voor de grote internationale archeologische tentoonstelling The Great Liao – Nomadendynastie uit Binnen-Mongolië (907-1125), vanaf 23 april te zien in het Drents Museum. In het Inner Mongolia Museum (IMM) in Hohhot, de hoofdstad van de provincie Binnen-Mongolië, bekijkt Van Vilsteren de meer dan 100 objecten die straks naar Assen komen. Deze schatten zijn nog niet eerder in Nederland te zien geweest.

Graftombe van de prinses van Chen
Samen met een expert op het gebied van tentoonstellingsinrichting onderzoekt Van Vilsteren de uiteenlopende objecten en verzamelt meer informatie voor de opstelling in het Drents Museum. Een van de hoogtepunten uit de tentoonstelling die Van Vilsteren alvast gaat bekijken in het IMM is de graftombe van de prinses van Chen. Zij overleed in 1018 op jonge leeftijd en kreeg, als teken van haar koninklijke waardigheid, een gouden dodenmasker en verguld zilveren laarzen mee in haar graf.

Xuanhua
Daarnaast bezoekt hij in het ten noordwesten van Beijing gelegen Xuanhua, in de provincie Hebei, de tombes van de Zhang-familie. Replica’s van twee van deze met fraaie muurschilderingen versierde tombes zijn te zien in de tentoonstelling. Naast het gouden dodenmasker en de vergulde zilveren rijlaarzen van de prinses van Chen en deze replica’s laten aardewerk, sieraden, serviesgoed en paardentuig uit Binnen-Mongolië de pracht en praal van de Liao-dynastie zien.

Meer weten over Van Vilsterens bevindingen in Binnen-Mongolië? Houd deze website in de gaten voor meer updates en beluister hier het interview dat hij op 9 januari gaf aan RTV Drenthe.

Boven: de vergulde zilveren rijlaarzen en het gouden masker van de prinses van Chen
Onder: muurschildering op een van de graftombes van de Zhang-familie

Foto's: Inner Mongolia Museum