Drents Museum ondertekent toegankelijkheidsconvenant Zonnebloem

Het Drents Museum wil dat meer mensen met een lichamelijke beperking kunnen genieten van een bezoek aan het museum. Daarom werkt het Drents Museum met de Zonnebloem aan een betere toegankelijkheid voor onder meer rolstoel- en scootmobielgebruikers. Binnenkort voert de vrijwilligersorganisatie een uitgebreid locatieonderzoek uit. Ook krijgen medewerkers van het Drents Museum workshops ‘Gastvrijheid en Toegankelijkheid’ van de Zonnebloem. Daarin staan bewustwording, bejegening en kennis centraal.

Eropuit
Volgens Marc Damen, directeur van de Zonnebloem, is gebrek aan inzicht en kennis reden dat de Nederlandse vrijetijdssector nog onvoldoende toegankelijk is. Wettelijk is sinds 1 januari 2017 toegankelijkheid de norm. Nederland telt zo’n 1,4 miljoen mensen met een lichamelijke beperking. Toch blijkt dat het overgrote deel ervan vaker thuis blijft dan hen lief is. Voor hen is een dagje eropuit gaan minder vanzelfsprekend. De Zonnebloem helpt al bijna 70 jaar om mensen met een lichamelijke beperking mee te laten doen aan de maatschappij. “Onze deelnemers en vrijwilligers weten als geen ander dat toegankelijkheid een voorwaarde is om er onbezorgd op uit te kunnen gaan”, vertelt Damen.
De vereniging zet haar kennis en ervaring daarom in om ook het Drents Museum nog beter toegankelijk te maken.

Onderzoeken
De Zonnebloem werkt samen met zestig vrijetijdslocaties. Naast het Drents Museum zijn dat onder meer het Rijksmuseum, Paleis Het Loo, het Van Gogh museum, Noordbrabants Museum, diverse attractieparken, dierentuinen en voetbalstadions. Zo’n vierhonderd rolstoel- en scootmobielgebruikers en Zonnebloemvrijwilligers testen locaties grondig: van website-informatie over de toegankelijkheid tot en met een bezoek aan de vrijetijdslocatie. Ook doet de Zonnebloem technische keuringen van faciliteiten. Op basis van de uitkomsten adviseert de Zonnebloem de directies van de vrijetijdslocaties over wat er beter kan. Yvonne de Paauw is één van deze mystery guests. “Vaak zijn kleine aanpassingen al verbeteringen, waardoor ik er wél op uit kan”, vertelt de Schiedamse. Ook geeft de Zonnebloem workshops ‘Gastvrijheid en toegankelijkheid’ aan medewerkers van vrijetijdslocaties. Daarin staan bewustwording, bejegening en kennis centraal. De Paauw is blij met dit Zonnebloemproject. “Hoe meer vrijetijdslocaties hieraan meedoen, des te beter. Dan wordt eropuit gaan een stuk gemakkelijker én leuker.”