Drents Museum recht de rug: 185.000 bezoekers in 2022

2023: Van Gogh, Molukkers in Drenthe en Labyrinthia

Na twee magere coronajaren heeft het publiek in 2022 de weg naar het Drents Museum in Assen weer weten te vinden. Het museum trekt naar verwachting dit jaar circa 185.000 bezoekers, ruim meer dan in het pre-coronajaar 2019 toen de teller op 171.000 bleef steken. Harry Tupan algemeen directeur Drents Museum: ‘We hebben onze rug gerecht. Ondanks de onzekerheden en de lockdown in januari hebben we onze geplande programmering doorgezet en zo ons publiek weer verrast met spraakmakende tentoonstellingen en activiteiten. Persoonlijk kijk ik voor 2023 erg uit naar onze grote Van Gogh-tentoonstelling waarbij voor de eerste keer zijn Drentse periode in de schijnwerpers staat.’

Prijswinnende tentoonstellingen

Absolute blikvangers in 2022 waren Viva la Frida! - Life and art of Frida Kahlo, de grote archeologietentoonstelling In de ban van de Ararat - Schatten uit het oude Armenië en de bijzondere tentoonstelling De Nebraschijf - De ontdekking van de hemel.

Mede door de verlenging kwam de Frida Kahlo-tentoonstelling in totaal uit op 140.000 bezoekers (open vanaf 8 oktober 2021), kreeg het een rapportcijfer van 8,2 van het publiek en leverde het project een economische spin-off op voor de stad Assen van ruim 6 miljoen euro.
In de ban van de Ararat - over de rijke geschiedenis en cultuur van Armenië - werd in september bekroond met de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2022, als beste tentoonstelling door het publiek gekozen. De bezoekers, bijna 90.000 in totaal, waardeerden de tentoonstelling met een 8,6. De presentatie van de hemelschijf van Nebra gedurende zes weken in de zomerperiode zorgde voor enorm veel reuring in de media. ‘Supersupergaaf’, kopte de Volkskrant, ’de heilige graal van de archeologie is voor even te zien in Assen’. De reacties van het publiek waren laaiend enthousiast, gemiddeld een 8.7. De tentoonstelling - een ontwerp van NorthernLight uit Amsterdam - werd dit najaar bekroond met een Special Mention van de German Design Award.

Over geheel 2022 kwam 18% van de bezoekers uit Drenthe en 38% uit Noord-Nederland (Friesland, Groningen, Drenthe). Ook de provincies Noord-Holland (12%), Zuid-Holland (12%) en Gelderland (11%) scoorden hoog.

Dit najaar startten de tentoonstellingen Sterven in schoonheid - De wereld van Pompeï en Herculaneum en Neo Rauch - Wegzehr, die beide nog tot en met 26 maart 2023 te zien zijn.

Versterking museumcollectie

Het Drents Museum is ook afgelopen jaar actief geweest om de museumcollectie te versterken. Mede dankzij de steun van de VriendenLoterij heeft het museum onder meer zelfportretten kunnen aankopen van de Duitse kunstenaars Stephan Balkenhol en Rosa Loy. Het werk van Loy kan het museum toevoegen aan de uitgebreide verzameling Leipziger Schule. Dankzij een schenking van de Stichting Vrienden van het Drents Museum heeft het museum het schilderij Portret van Lizzy Ansingh van de kunstenaar Thérèse Schwartze verworven. Schwartze wordt beschouwd als een van de belangrijkste en meest succesvolle vrouwelijke kunstenaars rond 1900.

Vooruitblik: Van Gogh, Molukkers in Drenthe en Labyrinthia

2023 is het Van Gogh in Drenthe-jaar. Het is dan 140 jaar geleden dat Vincent van Gogh berooid en met liefdesverdriet vanuit Den Haag naar Hoogeveen reisde. Naast de vele initiatieven en activiteiten die in Drenthe georganiseerd worden, is een van de hoogtepunten de tentoonstelling Op reis met Vincent – Van Gogh in Drenthe die het Drents Museum van 11 september 2023 tot en met 7 januari 2024 organiseert. Nooit eerder was de Drentse periode van Vincent van Gogh onderwerp voor een grote tentoonstelling. Op reis met Vincent neemt je mee op Van Goghs Drentse avontuur. Zoveel mogelijk werken uit zijn Drentse periode komen voor het eerst bij elkaar. Ook benadrukt de tentoonstelling de kunstenaars die Van Gogh in Drenthe inspireerden en is er werk van tijdgenoten te zien.

Dit voorjaar opent de omvangrijke tentoonstelling Menyala – De buitengewone geschiedenis van de Molukkers in Drenthe. Bijna drieduizend mensen die elkaar soms nauwelijks kenden, kwamen van de ene op de andere dag in Drenthe terecht. De meesten waren jong en zaten vol toekomstdromen. Van 16 april tot en met 1 oktober 2023 vertelt Menyala waarom ze hiernaartoe kwamen, hoe ze hun dromen vormgaven en hoe hun nakomelingen naar de toekomst kijken. Een verhaal vol passie en veerkracht. De tentoonstelling toont - aan de hand van honderd voorwerpen met persoonlijke verhalen in onder meer tekst, video, foto's en Spoken Word - de geschiedenis van de Molukkers in Drenthe.

Achter de schermen werkt het Drents Museum hard aan de fonkelnieuwe collectiepresentatie Labyrinthia, die naar verwachting in het voorjaar van 2024 opent. In de presentatie komen archeologie, kunst en geschiedenis in een verrassende mix bij elkaar. Het historische gebouwencomplex van het museum ondergaat een complete metamorfose. Labyrinthia wordt een interactieve multimediale belevenis, een magische reis door 15 zalen, waarbij de bezoeker door het gebouw dwaalt en de museumcollectie en de iconische verhalen op spectaculaire wijze ervaart. De bezoeker gaat op mammoetjacht, kijkt door de ogen van Van Gogh naar het Drentse land, peddelt in een kano door het oude veenlandschap en danst op een heuse Drentse boerenbruiloft. Met Labyrinthia richt het museum zich nadrukkelijk op nieuwe doelgroepen zoals families met kinderen.