Drents Museum sluit aan bij netwerk Canon van Nederland

Ons museum is vandaag officieel toegetreden tot het netwerk van de Canon van Nederland. In dit netwerk werken musea en erfgoedinstellingen samen om de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. In totaal zijn er zes collectiestukken uit het Drents Museum opgenomen als sleutelstuk in de Canon.

Ondertekening van het convenant

In onze Opkamer ondertekenden Teus Eenkhoorn - directeur van het Nederlands Openluchtmuseum en initiatiefnemer van het Canonnetwerk - en onze algemeen directeur Harry Tupan het convenant en daarmee de samenwerking met de Canon van Nederland.

Harry Tupan: "Wij zijn zeer content dat we met zes heel bijzondere sleutelstukken uit onze collectie mogen aansluiten bij de Canon van Nederland.” Groep 8 van basisschool De Kloostertuin uit Assen was getuige van de ondertekening. De leerlingen bezochten voorafgaand aan de ondertekening een van de sleutelstukken: Het meisje van Yde.

Geselecteerde sleutelstukken

Naast het meisje van Yde - het bekendste veenlijk van Nederland - vormt de kano van Pesse een sleutelstuk; de oudste boot ter wereld. Het derde sleutelstuk zijn de koperen spiraaltjes die gevonden werden in een hunebed. Ze zijn waarschijnlijk zo’n 5000 jaar oud en laten de aanwezigheid van metaal in Nederland zien lang voor de bronstijd. De negende-eeuwse Schat van Roswinkel - die 144 zilveren munten van Karel de Grote en enkele van zijn opvolgers bevat - is het vierde sleutelstuk. De Muntschat uit Zuidlaren die tijdens de Beeldenstorm in 1566 werd gestolen door een plunderaar en in 1928 door arbeiders in Zuidlaren werd teruggevonden is het vijfde stuk. Het laatste sleutelstuk is het schilderij De turfschuit van Vincent van Gogh. Hij schildert dit werk in 1883 wanneer hij drie maanden in Drenthe woont.

Momenteel bereiden wij een geheel nieuwe collectiepresentatie voor, die naar verwachting eind 2023 open gaat. Daarin zullen alle Canon-objecten te zien zijn. Op dit moment is alleen het meisje van Yde voor het publiek te bezichtigen.

Over de Canon van Nederland

Musea door heel Nederland slaan de handen ineen om de veelzijdigheid van de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen: het Canonnetwerk. De Canon telt vijftig vensters: belangrijke personen, voorwerpen en gebeurtenissen die samen het verhaal van de historische en culturele ontwikkeling van Nederland laten zien. De Canon is in de eerste plaats bedoeld voor het onderwijs. Deze landelijke samenwerking is een initiatief van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem, waar sinds september 2017 de overzichtspresentatie van de Canon van Nederland te zien is. De landelijke samenwerking wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.

Sleutelstukken van het Drents Museum.