Drents Museum verwerft TT-schilderij

Met steun van de BankGiro Loterij heeft het Drents Museum een bijzonder schilderij aangekocht dat de TT-race in Assen verbeeldt. Het werk, getiteld Ter herinnering aan de TT races te Assen, is gemaakt door kunstenaar Joop Kropff (1892-1979) op 24 juni 1933. Kropff maakte deel uit van de zogenaamde ‘Nieuwe Haagse school’, de kunstenaarsgroep die in de jaren vijftig en zestig actief was en zich afzette tegen de Cobra-groep. Het TT-schilderij is een belangrijke aanwinst voor de Drenthe-collectie, waarin het museum objecten en kunst met betrekking tot de geschiedenis van Drenthe verzamelt. Het doek van Kropff is bijzonder omdat er heel weinig schilderijen bekend zijn van de historie van de TT. Tijdens de TT-week - vanaf vandaag tot en met zondag 26 juni - presenteert het museum het werk voor het publiek.

Klik hier voor het persbericht en de persfoto.