Drents Museum wint Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2019

Het Drents Museum in Assen heeft met de tentoonstelling Iran – Bakermat van de beschaving de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2019 gewonnen! Dat maakte Adriana Esmeijer, directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, vanmiddag bekend in het Kunstmuseum Den Haag.

Met een ruime meerderheid van stemmen won het Drents Museum met Iran van onder andere Escher op reis (Fries Museum) en Studio Drift: Coded Nature (Stedelijk Museum Amsterdam). In totaal brachten 16.000 museumliefhebbers een stem uit. Directeur Harry Tupan van het Drents Museum ontving een cheque van € 10.000 voor de eerste prijs.

Na de Publieksprijs van de Global Fine Art Award en een nominatie van de Cultuurmarketing Award heeft het Drents Museum nu met Iran de publieksverkiezing gewonnen voor de beste tentoonstelling van het afgelopen culturele jaar (augustus 2018 t/m juli 2019).

Harry Tupan, directeur van het Drents Museum, is trots op deze prijs: “Bijzonder eervol en prachtig dat het Drents Museum als winnaar uit de bus is gekomen. Vooral omdat het een publieksprijs is, waarbij het Nederlandse publiek haar waardering uitspreekt, want als museum doe je het voor de mensen.”
Over een bestemming voor het prijzengeld is al nagedacht “We gaan het bedrag gebruiken voor het aanbrengen van een traplift in onze grote tentoonstellingszaal. Zo willen we deze ruimte nog beter toegankelijk maken voor ons publiek” aldus Harry Tupan.

Motivatie: zowel sprookjesachtig als leerzaam

De motivatie van stemmers voor Iran heeft Museumtijdschrift als volgt geformuleerd:

“Wat mensen vooral waarderen is de kwalitatief hoogstaande totaalervaring. De tentoonstelling was zowel sprookjesachtig als leerzaam en verruimde de blik, in die zin dat mensen vanuit het nieuws in kranten en televisiejournaals een ander beeld hebben gekregen van Iran. Het is goed om weer eens onder de aandacht te brengen, vinden mensen, dat ver voordat het westen zich ontwikkelde in het oosten sprake was van een hoogstaande beschaving met veel kennis en kunde.

De tamelijke spectaculaire vormgeving van de tentoonstelling, als een oosterse bazaar met een op ware grootte nagemaakte rotswand, maakte het mogelijk om voor even deel uit te maken van een andere tijd en een andere cultuur. Daarbij wordt ook de duidelijke, toegankelijke informatie zeer op prijs gesteld.”

Bedankt voor het stemmen!

Wij bedanken iedereen voor het stemmen op Iran, Bakermat van de beschaving!

115.000 mensen bezochten ‘Iran - Bakermat van de beschaving’

De tentoonstelling Iran vertelde het verhaal van één de oudste en meest bijzondere culturen ter wereld, aan de hand van circa 200 unieke vondsten afkomstig uit het National Museum of Iran in Teheran. De vormgeving van de expositie was van de hand van Perspekt Studio’s in Haarlem.

De tentoonstelling Iran - Bakermat van de beschaving trok in totaal 115.000 bezoekers in de periode van 17 juni tot en met 18 november 2018. De tentoonstelling staat in de top 3 van best bezochte archeologische tentoonstellingen van het Drents Museum. Bezoekers gaven de tentoonstelling een gemiddeld waarderingscijfer van 8,9, wat uitzonderlijk hoog is.

De volgende grote archeologietentoonstelling: Armenië

Als opvolger van de tentoonstelling Iran bereidt het Drents nu een grote archeologietentoonstelling voor over het buurland van Iran: Armenië.

Vanaf 12 april 2020 spelen Armenië & Ararat de hoofdrol in de tentoonstelling In de ban van de Ararat - Schatten uit het oude Armenië. Schitterende objecten uit het History Museum of Armenia in Yerevan én een uniek reliek van de Ark van Noach komen naar Assen. Net als bij Iran tekent Perspekt Studio’s ook hier voor het ontwerp.