Ervaringsdag Stichting Ogen en Oren te kort

RTV Drenthe kwam langs tijdens de ervaringsdag en maakte er deze korte reportage over.

Op maandag 23 augustus organiseert het Drents Museum samen met Stichting Oren en Ogen te kort een ervaringsdag voor collega’s uit museumland. Tijdens de ervaringsdag ervaren de deelnemers hoe het is om een museum te bezoeken als je niet kunt zien. Alle deelnemers worden gekoppeld aan iemand uit de doelgroep waarmee ze samen het Drents Museum gaan ontdekken. Een écht toegankelijk museum is namelijk nog niet zo vanzelfsprekend als je misschien zou denken.

De ervaringsdag start om 10.00 uur met het informatieve deel waarbij de deelnemers een carrousel lopen door het museum. Tijdens de route ontvangen ze handige tips en tricks en kunnen ze vragen stellen aan de ervaringsdeskundigen met een visuele beperking.

Het Grootste Poppenhuis van Nederland
Na het informatieve deel gaan de deelnemers zelf ervaren hoe het is om niet te kunnen zien. De tour door het museum start in Het Grootste Poppenhuis van Nederland. Daar krijgen ze een toelichting op het project, wordt uitgelegd hoe de spiegels werken en ontdekken ze hoe geur, geluid en het mogen aanraken van objecten een bezoek voor iemand met een visuele beperking wordt verbeterd.

Met blinddoek
Aansluitend brengen de deelnemers geblinddoekt een bezoek aan de tentoonstelling Beyond Belief van Deborah Poynton. De museumdocent van het museum geeft een visuele rondleiding door de tentoonstelling. Na dit bezoek vervolgen de deelnemers, zonder blinddoek, hun route naar de tentoonstelling van Henk Helmantel. Tijdens de wandeling naar de grote zaal wordt er gefocust op de overgang van het oude gebouw naar het nieuwe gedeelte en vertelt de museumdocent over de dilemma’s tussen architectuur en functionaliteit.