Kinderboek over meisje van Yde

Dinsdag 5 juli kinderpersconferentie in Drents Museum

Op dinsdag 5 juli wordt het kinderboek Mysterie in het veen gepresenteerd in het Drents Museum. Aangezien het meisje in Yde is gevonden, is o.b.s. De Duinstee uitgenodigd voor de kinderpersconferentie van het kinderboek. Dit boek vertelt het verhaal over het beroemde meisje van Yde. Hoe is het meisje van Yde gevonden? Hoe hebben onderzoekers haar lichaam onderzocht? En hoe is ze in het veen terechtgekomen? Mysterie in het veen kost € 14,95 en is vanaf 5 juli te koop in de Museumshop van het Drents Museum en boekwinkels door heel Nederland.

Mysterie in het veen
Hoe komt een meisje van zestien jaar oud in het veen terecht? Dat is de centrale vraag rond de geheimzinnige gebeurtenis die in het boek Mysterie in het veen wordt ontrafeld. Hoofdpersoon is het wereldberoemde meisje van Yde dat in het voorjaar van 1897 in een klein veentje door twee Drentse veenarbeiders wordt gevonden. Het verhaal start met de vondst en de gebeurtenissen die daar direct op volgen. Daarna lees je hoe het team van onderzoekers in de loop van ruim honderd jaar tijd steeds meer te weten komt over het leven van het meisje van Yde. Tenslotte keert het boek terug naar het begin van de jaartelling om te ontdekken wat de oorzaak van haar dood is en van haar merkwaardige laatste rustplaats. Ook maken de lezers kennis met andere wereldberoemde mummies zoals de man van Tollund, Ötzi en Juanita.

Auteur: Jan van Zijverden
Jaar van uitgave: 2016