Leerlingen CS Vincent van Gogh vieren aankoop Drents Museum

Onlangs heeft het Drents Museum een schilderij van de beroemde schilder Vincent van Gogh aangekocht. Leerlingen van scholengemeenschap CS Vincent van Gogh zijn aan de slag gegaan en hebben een wel heel bijzonder kunstwerk gemaakt om deze aankoop te vieren. De school, de leerlingen en de docenten zijn trots dat de naam van deze unieke persoon aan de school verbonden is en dragen dat ook graag uit. De aankoop van het schilderij was dus een mooie reden om iets creatiefs te maken ter ere van de schilder en naamgenoot van de school.

Zodra het nieuws van de aankoop bekend was, heeft kunstdocente Karin Kingma direct contact opgenomen met Rosanne Feijen, medewerker marketing en communicatie, van het Drents museum. Zij vertelt: “Beide partijen vonden het een goed idee om samen te werken en deze geweldige aankoop te vieren. Langzamerhand ontstond het idee om een kunstwerk te laten maken door de leerlingen van CS Vincent van Gogh en wat is het een prachtig kunstwerk geworden!” Het eindresultaat is een abstract kunstwerk van het portret van de schilder, samengesteld uit maar liefst 288 stukken hout van verschillende diktes en in verschillende kleuren. Het complete kunstwerk heeft een eindformaat van 2,60 bij 2,40 meter.

Aan het kunstwerk hebben zeven leerlingen van CS Vincent van Gogh - locatie Salland- gewerkt. Dit onder begeleiding van docent Koen Blekkenhorst voor het technische gedeelte en docente Karin Kingma voor de creatieve uitwerking van het idee. Eén van de leerlingen Jordi Kamps geeft aan het een geweldige ervaring te vinden: “Niet alleen hebben we veel geleerd tijdens het maken van dit portret, maar hoe ontzettend tof is het dat ons kunstwerk nu gewoon in het Drents Museum hangt?” Het kunstwerk is nog de gehele kerstvakantie te bewonderen in het Drents Museum te Assen.