Maaike Adegeest en Seven to Eleven naar finale Art Rocks

Zaterdag 17 december vond de vijfde en laatste halve finale van Art Rocks plaats in het Drents Museum. Na een inspirerende dag met geweldige optredens kwam Maaike Adegeest als winnaar van de Museumronde in Assen uit de bus. Met haar lied Recht door zee blies ze museumbezoekers omver en imponeerde ze de jury. Op maandag werd bekend dat de band Seven to Eleven, die eveneens in het Drents Museum optrad,  de meeste publieksstemmen had verdiend. Daarmee staan er twee acts geïnspireerd door kunst uit het Drents Museum in de finale van Art Rocks 2016!

Winnaar Maaike Adegeest
De jury, bestaande uit zangeres Giovanca, Waldo Volmer (oprichter muziekplatform Never Mind The Hype) en Harry Tupan (adjunct-directeur Drents Museum), was geraakt door Maaike Adegeest. Zij liet zich inspireren door het werk Interieur met schilder en zijn model van Matthijs Röling. De kwetsbaarheid die Adegeest in dit werk zag, vertaalde zij naar een gevoelig nummer dat de jury ‘tonaal uitdagend’, ‘heel mooi’ en ‘een hele persoonlijke interpretatie van een heel gecompliceerd kunstwerk’ noemde.

Cross-over van kunst en muziek
De landelijke muziekcompetitie Art Rocks daagt muzikanten uit een lied te schrijven op basis van de collecties van vijf Nederlandse musea. Zaterdag streden in het Drents Museum negen acts om de laatste en felbegeerde finaleplaats. Muzikanten uit uiteenlopende genres brachten hun nummers bij een groot en enthousiast publiek, live ten gehore bij het kunstwerk waardoor ze geïnspireerd waren geraakt.

Finale
Eerder bemachtigden Maeve (Het Valkhof), Pyke (Boijmans van Beuningen), Lisa Nora (Tropenmuseum) en FALT (Kröller-Müller) een finaleplaats voor Art Rocks. De band Seven to Eleven stond met het liedje Past Lies (gebaseerd op het werk Zelfportret als mens van Barend Blankert) lange tijd voor met publieksstemmen en bleef onverminderd aan kop liggen. Maandag maakte Art Rocks bekend dat ook Seven to Eleven door gaat naar de finale. Met twee liedjes is het Drents Museum goed vertegenwoordigd tijdens de finale van Art Rocks op 17 januari in poppodium Paradiso te Amsterdam. De muzikanten winnen met hun finaleplaats alvast een studio-opname in Red Bull Studios en hun eigen professionele videoclip. In de finale krijgen de acts de kans om te spelen in Paradiso, waar ook Art Rocks-ambassadeurs Cata.Pirata (o.a. van SKIP&DIE) en Giovanca optreden. De winnaar van Art Rocks 2016 gaat naar huis met de titel en een geldprijs van € 1000.