Meer dan 80.000 bezoekers voor Pompeï

Het Drents Museum heeft met de tentoonstelling Sterven in schoonheid - De wereld van Pompeï en Herculaneum in 18 weken ruim 80.000 bezoekers mogen verwelkomen. Met circa 4.500 bezoekers per week is het een uiterst succesvolle archeologietentoonstelling voor het museum.  88% van de bezoekers kwam speciaal voor de tentoonstelling naar Assen. Bezoekers waarderen de tentoonstelling met een 8,2.

De bezoekers van Sterven in schoonheid waren afkomstig uit het hele land. 85% kwam van buiten Drenthe. Meer dan 12.000 bezoekers kwamen voor de eerste keer naar het Drents Museum. De tentoonstelling werd bezocht door ruim 3.300 leerlingen uit het onderwijs. Zo kwamen 400 basisonderwijsleerlingen en 200 mbo- en hbo-studenten uit Drenthe en omliggende provincies. Uit het voortgezet onderwijs kwamen 2.400 leerlingen vanuit het hele land naar Assen toe.

100 Italiaanse topstukken

In Sterven in schoonheid - De wereld van Pompeï en Herculaneum stond het leven vóór de allesverwoestende vulkaanuitbarsting, en de kunst en schoonheid waarmee de inwoners zich omringden centraal. Te zien waren 100 archeologische kunstschatten, zoals marmeren keizersbeelden, gouden sieraren en het beroemde fresco van bakker Terentius Neo en zijn vrouw. Het Drents Museum werkte voor deze tentoonstelling samen met het Museo Archeologico Nazionale in Napels en het Parco Archeologico Ercolano in Herculaneum. De tentoonstelling was te zien van 20 november 2022 tot en met 26 maart 2023.

Activiteiten en publicatie

Bij de tentoonstelling was een route speciaal voor families en een goed bezocht activiteitenprogramma. De gratis introductie-lezingen op zaterdag en zondag waardeerden de bezoekers met een 8,9. De lezing van conservator Bastiaan Steffens en de Te Gast-lezing van Karin Haanappel werden wegens succes een extra keer gegeven. De museumshop verkocht een uitgebreid Pompeï-assortiment. Van de tentoonstellingspublicatie (Waanders, 2022) verkocht het 2.350 exemplaren.

Van Gogh in Drenthe

Op 16 april opent in het Drents Museum de tentoonstelling Menyala – De buitengewone geschiedenis van de Molukkers in Drenthe. Ook werkt het museum momenteel aan de eerste tentoonstelling over de Drentse periode van Vincent van Gogh. Op reis met Vincent – Van Gogh in Drenthe is te zien vanaf 11 september a.s.