Muurschildering Simon Schrikker

De Rotterdamse kunstenaar Simon Schrikker is door het museum gevraagd voor het maken van een gigantisch kunstwerk op één van de muren van ons vernieuwde café. Op maandag 3 augustus is Schrikker begonnen met deze gigantische klus. Rond 15 augustus is het kunstwerk Hollow Eyes klaar. Op de muur komt een levensgrote olifant. Dieren staan in de kunstwerken van Schrikker centraal. De interactie tussen het dier en de kijker vormt een belangrijke rol; frontaal en confronterend of juist subtiel en onderhuids. Vanaf medio september is het kunstwerk voor iedereen te zien. De komende periode verblijft Schrikker in onze eigen artist residence.

De wilde, virtuoze verfbanen geven Schrikkers dierenportretten hun vitaliteit. Maar dit zijn geen plaatjes uit een dierenboek. Schrikkers dieren zijn een toonbeeld van gevaar en kracht. De verf lijkt nog te bewegen op het doek, druipt nog na. Inzoomend op de verfhuid zien we een tweede beeld opdoemen, een landschap met hoge pieken. Deze bijna-abstractie is paradoxaal, want de materie verbeeldt iets: de innerlijke kracht van de dieren. De verf is in feite het hart dat in hun lijven klopt. Die spanning tussen beeld en medium, tussen vorm en materie, is kenmerkend voor Schrikkers werk.

Simon Schrikker (Utrecht, 1973) woont en werkt in Rotterdam. In de periode 1995-1999 studeerde Schrikker aan de Academie Minerva in Groningen, en van 1999 tot 2001 aan het Dutch Art Institute te Enschede, waar hij zijn Master-opleiding behaalde in de beeldende kunsten. In 2005 won hij de publieksprijs voor de Koninklijke Subsidie voor de Schilderkunst en werd werk aangekocht door een aantal musea, waaronder het Gemeentemuseum Den Haag en het Drents Museum.