Into Nature komt deze zomer terug (2018)

Let op: dit is een nieuwsbericht uit 2018. Klik hier voor Into Nature 2021

Into Nature is een tweejaarlijkse beeldende kunstroute in het Drentse landschap met werken van internationaal aansprekende kunstenaars. Na de fascinerende eerste editie in 2016 in Noord-Drenthe is Into Nature dit jaar te zien in de zuidwesthoek van de provincie. Van 1 juli t/m 16 september kunnen bezoekers op zoek naar spectaculaire kunstwerken van onder meer Matthew Day Jackson, David Claerbout, Sarah van Sonsbeeck en Lotte Geeven.

Deze zomer is het thema Into Nature: Out of Darkness en fietsen en wandelen bezoekers langs de grens van Drenthe, Friesland en Overijssel. Er zijn kunstwerken te ontdekken in uiteenlopende landschapstypes waar de mens al duizenden jaren zoekt naar zijn verhouding met de natuur. De route start in Frederiksoord, midden in de Koloniën van Weldadigheid (nominatie UNESCO-werelderfgoed). De andere startlocatie is een van de donkerste plaatsen van Nederland: het Holtingerveld. Zo ontstaat een contrast tussen Frederiksoord als product van de Verlichting en de duisternis van het Holtingerveld. Speciaal voor Into Nature zijn de schaapskooi, het Huis van Weldadigheid, het Sterrebos en de voormalige Tuinbouwschool -waar de natuur inmiddels zijn eigen weg gevonden heeft- beschikbaar gesteld als expositielocaties.

Het team van curatoren, onder leiding van Hans den Hartog Jager, heeft een internationale mix van twintig vooraanstaande kunstenaars naar Drenthe weten te trekken. Zo is Adrián Villar Rojas uit Argentinië voor Into Nature op dit moment al druk bezig met het nabouwen van tientallen vogelnesten die in de loop van dit voorjaar worden geplaatst op verschillende locaties langs de route. Het Britse kunstenaarsduo Heather & Ivan Morison maakt een installatie op het Holtingerveld die ook te huur zal zijn als overnachtingslocatie. Onderweg in het landschap komen bezoekers een filminstallatie tegen die Anne Geene (winnares Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2018) maakte met Arjan de Nooy. De IJslandse kunstenaar Olafur Eliasson toont een bijzonder lichtkunstwerk. En zo is er nog veel meer: zoals de ‘remake’ van de Disney-klassieker Jungle Book, een spectaculaire ingreep in de kassen in Frederiksoord en een groot geheim bij een hunebed.

Into Nature: Out of Darkness is te zien van 1 juli t/m 16 september op dinsdag t/m zondag van 11.00 - 17.00 uur in Frederiksoord en op het Holtingerveld. Op de website van Into Nature en via social media is binnenkort meer informatie te vinden over het programma, arrangementen, locaties en tickets. Zie www.intonature.net

Into Nature is een initiatief van de samenwerkende kunstinstellingen het Drents Museum, K&C (expertisecentrum en projectorganisatie kunst en cultuur), KiK (stichting Kunst in Kolderveen) en Museum De Buitenplaats. Into Nature is mede mogelijk gemaakt door de provincie Drenthe, gemeente Westerveld, Leeuwarden-Fryslân 2018, de Maatschappij van Weldadigheid, Stichting Holtinger Schaapskudde en Staatsbosbeheer.