Nieuwe aanwinsten dankzij St. Vrienden

Recentelijk heeft het Drents Museum vier werken aangekocht van Siegfried Woldhek (1952, Emmen) een werk van Rosemin Hendriks (1968, Velp) dankzij steun van Stichting Vrienden van het Drents Museum.

Siegfried Woldhek houdt van natuur en kunst. Zo is hij directeur geweest van De Vogelbescherming en het WWF Nederland. Daarnaast is hij bekend van zijn portretten en politieke prenten van actuele bekende personen in publicaties zoals Vrij Nederland, NRC en de New York Review of Books. Tegenwoordig richt Woldhek zich in toenemende mate op vrij werk. Hij portretteerde in twee van zijn werken Nobelprijs winnaar Ben Feringa en Nederlands journalist en schrijver Frank Westerman. Deze aanwinst van vier aquarellen en tekeningen tonen zijn ambacht en indrukwekkend talent voor portretten.

Rosemin Hendriks schildert al twintig jaar voornamelijk zelfportretten. Niet zo zeer uit de noodzaak persoonlijke gevoelens te openbaren, als meer een onderzoek naar lijnen en vorm. Zelf zegt ze daarover dat in het tekenen van haar eigen hoofd ze alles tegen komt wat ze als kunstenaar op het gebied van vorm nodig heeft.

Zelfportretten vormen een belangrijke pijler binnen onze collectie Hedendaags Realisme, omdat ze een unieke kijk in de werkwijze van de kunstenaar geven. Door het element van zelfreflectie dragen ze een bijzondere eerlijkheid met zich mee.

Bijschriften:
-Rosemin Hendriks, Zonder titel, 2003, houtskool en conté, 146 x 149 cm, collectie Drents Museum - aangekocht dankzij steun Stichting Vrienden Drents Museum
-Siegfried Woldhek, Frank Westerman, 2016, aquarel, 28 x 24 cm, collectie Drents Museum - aangekocht dankzij steun Stichting Vrienden Drents Museum
-Siegfried Woldhek, Zelfportret, d.o., aquarel, 28 x 24 cm, collectie Drents Museum - aangekocht dankzij steun Stichting Vrienden Drents Museum
-Siegfried Woldhek, Ben Feringa, 2017, aquarel, 28 x 24 cm, collectie Drents Museum - aangekocht dankzij steun Stichting Vrienden Drents Museum
-Siegfried Woldhek, Zelfportret met pen, d.o., 28 x 24 cm, collectie Drents Museum - aangekocht dankzij steun Stichting Vrienden Drents Museum