Onderzoek naar paar van Weerdinge

Onderzoekers uit heel Europa hebben zich in Basel gebogen over twee van de beroemdste veenlijken uit de collectie van het Drents Museum: het paar van Weerdinge. Na de ontdekking in 1904 rijzen er nog steeds vragen over wat er precies met de lijken is gebeurd. Onderzoek in Basel moet dat uitwijzen.

In de Zwitserse stad Basel hebben de twee veenlijken eerst een CT-scan ondergaan in het Institut für Rechtsmedizin (Gerechtelijk Laboratorium). Daarna heeft er ’s middags in het Universitätshospital Basel een endoscopisch onderzoek plaatsgevonden en zijn er monsters genomen voor verder onderzoek.

Vincent van Vilsteren, conservator archeologie van het Drents Museum: ‘Wij willen graag alles weten rondom deze twee veenlijken. Twijfel heeft er altijd bestaan of de ingewanden die op het rechter lijk liggen niet veel waarschijnlijker afkomstig zijn van het linker lijk. Met behulp van een kleine camera is nu onder meer in de lichamen gekeken en kan dat onderzocht worden. Tijdens het endoscopisch onderzoek zijn ook monsters genomen van het weefsel. In de komende periode worden die verder onderzocht.’

Het paar van Weerdinge wordt in Basel onderzocht omdat het deel uitmaakt van de grote reizende tentoonstelling Mummies die in 2014 in het Drents Museum de start van de Europese tournee kende.