Ontwerp gezocht Asser Statue of Liberty

Open inschrijving voor kunstenaars uit Noord-Nederland om een beeld te ontwerpen voor op de kop van de Vaart tijdens de tentoonstelling The American Dream.

Van 19 november 2017 t/m 27 mei 2018 presenteren het Drents Museum en de Kunsthalle Emden (Duitsland) de grote internationale kunsttentoonstelling The American Dream. De tentoonstelling - tegelijkertijd te zien in Assen en Emden - is een tweeluik over Amerikaans realisme van 1945 tot heden met onder meer werken van Amerikaanse topkunstenaars als Edward Hopper, Andrew Wyeth, Roy Lichtenstein en Andy Warhol. Als onderdeel van de randprogrammering organiseert het Cultureel Hart Assen een open inschrijving voor kunstenaars om het ‘Asser Statue of Liberty’ te ontwerpen.

Randprogramma bij de tentoonstelling
Het Cultureel Hart Assen* wil gedurende de tentoonstellingsperiode bezoekers van het Drents Museum en inwoners van Assen in Amerikaanse sferen brengen. Elke maand organiseren we een culturele activiteit rond het thema ‘The American Dream’. In de openingsmaand november wordt een ‘Asser Statue of Liberty’ onthuld aan de kop van de Vaart, die daar tot eind mei blijft staan. De feestelijke onthulling van het kunstobject is gratis toegankelijk voor iedereen en luidt de opening van de tentoonstelling voor het publiek in.

Open inschrijving
We nodigen kunstenaars uit Noord-Nederland uit om een voorstel in te dienen voor het ‘Asser Statue of Liberty’. We zijn nadrukkelijk niet op zoek naar een replica van het iconische Amerikaanse
Vrijheidsbeeld, maar naar een artistieke vertaling ervan, die verwijst naar Assen en/of Drenthe. De kunstenaar is vrij om hier verder invulling aan te geven. Een ballotagecommissie (bestaande uit vertegenwoordigers van Cultureel Hart Assen) kiest het meest aansprekende ontwerp en vraagt de winnende kunstenaar zijn of haar ‘Asser Statue of Liberty’ te verwezenlijken.

Voorwaarden voor het ontwerp
· Het ontwerp is een Drentse/Assense vertaling van het Amerikaanse Vrijheidsbeeld;
· Het object is minimaal 9 meter hoog en maximaal 5 meter breed;
· Het object is weerbestendig en kan een stootje hebben (het staat immers van november t/m
mei in de openlucht);
· De kosten voor het ontwerp en de uitvoering bedragen niet meer dan € 25.000,-
(begroting meesturen);
· Het kunstwerk kan door de kunstenaar worden opgeleverd vóór 17 november 2017
(de feestelijke onthulling is gepland op 19 november 2017).

Ontwerp indienen
Kunstenaars kunnen zich uiterlijk 21 juni a.s. aanmelden met een ontwerp en begroting via
cultureelhart.americandream@gmail.com. Ook voor vragen over deze oproep en de
randprogrammering kun je hier terecht. Deelnemende kunstenaars krijgen uiterlijk 30 juni a.s. bericht.

Tentoonstelling The American Dream
Meer informatie over de tentoonstelling is hier te vinden.

* Cultureel Hart Assen is een samenwerkingsverband tussen culturele instellingen, MKB, horeca en de gemeente Assen. Met verschillende programma’s dragen zij bij aan het bruisende oude centrum van de stad, gelegen tussen de Singels.