Paar van Weerdinge on tour in Japan

Van oktober 2019 t/m april 2021 is het 'Paar van Weerdinge' te zien in 5 Japanse musea, waaronder het National Museum of Nature and Science in Tokio. Deze Drentse veenlijken zijn onderdeel van een reizende tentoonstelling 'Mummies of the world'.

De vondst van het Paar van Weerdinge

Ergens eind juni in 1904 wordt nabij Weerdinge een bijzondere ontdekking gedaan. Hier zijn twee heren gevonden die samen rond het begin van de jaartelling hier als offer zijn begraven.

De Drentse veenmummies zijn geen mummies in de letterlijke zin van het woord; ze zijn niet door mensen gemummificeerd met de intentie om het ontbinden van de lichamen stop te zetten. In plaats daar van zorgt het zure veen ervoor dat de lichamen niet vergaan.

Veenlijken on tour

Tweeduizend jaar later is het Paar van Weerdinge beroemd. De veenlijken behoren al jaar en dag tot de topstukken van het Drents Museum en reizen zelfs de wereld over. In november zijn de veenlijken begonnen aan een tour door Japan.

De eerste stop is Tokio, waar ze te zien zijn in het Nationale museum van natuur en wetenschap. Daarna gaan ze nog naar vier andere grote Japanse steden. De Drentse veenlijken behoren tot de topstukken van de tentoonstelling, die verder mummies vanuit de hele wereld toont. De Drentse mummies weten zelfs tienduizend kilometer van huis nog museumbezoekers te boeien.

Bij binnenkomst van de tentoonstelling wordt je begroet door een grote foto van de Drentse veenlijken. Het zijn de topstukken van de tentoonstelling.

De tentoonstelling is professioneel ingericht door een Japans tentoonstellingsbedrijf, maar Drents Museum conservator Bastiaan Steffens ging mee om het welzijn van ‘onze jongens’ te garanderen. De veenlijken liggen in een klimaat gecontroleerde vitrine waarbij ook rekening is gehouden dat er niet te veel licht schijnt op de mummies.

Nadat het paar van weerdinge in de vitrine was geplaatst, werden opnamen gemaakt door een lokale Japanse nieuwszender uit Tokio.

De tentoonstelling ging niet onopgemerkt in de krant. Een krant uit Tokio weidde een groot artikel aan de mummie tentoonstelling, die tot 2021 in Japan te zien is.

Verder lezen over Drentse Veenlijken