Terug in de tijd op Open Monumentendag

‘Boeren,  burgers en ‘buitenlui’ is de kreet waarmee de stadsomroeper in de 18de en 19de eeuw de aandacht van het publiek probeerde te trekken.  Het is tevens het thema van de Open Monumentendag op zaterdag 9 september 2017. Op verschillende plekken in Assen is van alles te beleven . Het Ontvangershuis van het Drents Museum, de Rechtbank, Huize Tetrode en het Drents Archief zijn gratis toegankelijk en er zijn diverse rondleidingen en activiteiten georganiseerd tussen 11.00 en 17.00 uur. Ook de kerken in het centrum van Assen openen hun deuren voor publiek.

De Kleine Brink wordt omgetoverd tot een 18de-eeuwse markt met koopwaar en  voedsel uit die periode.  Het is dé plek waar boeren, burgers en buitenlui elkaar ontmoeten en waar je de meest bijzondere producten kunt ontdekken. De bezoeker gaat terug in de tijd met de touwslager, palingroker, tingieter en kaarsenmaker.

In het Ontvangershuis van het Drents Museum word je verwelkomd door de heer des huizes, Johannes Van Lier, en zijn gevolg. Zij nemen je mee door het Grootste Poppenhuis van Nederland en brengen je terug naar de tijd waarin pruiken in de mode waren en er nog geen elektriciteit bestond. Je komt alles te weten over de bijzondere familie van Lier en de gebruiken die zij er in de 18de eeuw op nahielden.

Op de plek waar ooit het klooster stond worden doorlopend rondleidingen gegeven in het monumentale Drents Archief. Om 14.00 uur geeft culinair etnoloog Carolina Verhoeven daar een lezing én demonstratie over theecultuur.

Open Monumentendag 2017 is georganiseerd door de Asser Historische Vereniging, Drents Archief, Drents Museum, Bond Heemschut, Jozefkerk, Kostuumcentrale STAP Assen, VVV Dit is Assen en gemeente Assen.

Voor meer informatie: www.openmonumentendag.nl/gemeente/assen