Unieke expo trechterbekercultuur

in 2018/2019 gaat het Drents Museum een grote internationale archeologische tentoonstelling organiseren over de trechterbekercultuur in Noord-Europa. Dat maakte het museum bekend op een perspresentatie in het gemeentehuis van Dalfsen op donderdag 7 april. Aanleiding voor de tentoonstelling is de vondst in mei 2015 van een uniek grafveld van de trechterbekercultuur in de gemeente Dalfsen. Meer dan honderd doden lagen hier begraven vergezeld van allerlei grafgiften. Voor de tentoonstelling wordt onder meer een beroep gedaan op de vondsten in Dalfsen en zoekt het Drents Museum samenwerking met verschillende musea in en buiten Europa.

Trechterbekercultuur
De trechterbekercultuur, genoemd naar de typerende aardewerkvorm, is de naam voor een groot aantal verwante gemeenschappen in Noord-Europa uit de periode tussen 4400 en 2800 v.Chr. Uniek aan de tentoonstelling is dat voor de eerste keer de trechterbekercultuur in Europees perspectief volgens nieuwe inzichten wordt belicht. De expositie focust op het hele gebied waar sporen van de trechterbekercultuur zijn gevonden: van delen van Nederland, Denemarken en Zweden tot in Duitsland, Polen, Tsjechië en zelfs de Oekraïne.

Het Drents Museum heeft een van de grootste collecties op het gebied van de trechterbekercultuur in Nederland.