Vrouwen in het Drents Museum

Vandaag is het Internationale Vrouwendag, maar wij maken er een internationaal vrouwenjaar van!

Van oudsher kregen vrouwelijke makers minder aandacht in musea dan hun mannelijke collega's. Het is de hoogste tijd om daar verandering in te brengen en daar zijn wij inmiddels mee gestart. Dit jaar presenteren wij drie vrouwelijke solotentoonstellingen: Tamara Muller, Deborah Poynton en Frida Kahlo.

Onderzoek naar vrouwen in onze collectie

Annemiek Rens en kunsthistoricus Marieke Maathuis onderzochten afgelopen jaar de vrouwelijke kunstenaars in onze collectie 'kunst rond 1900' en vonden prachtige werken!

Zij concluderen dat vrouwen ook rond 1900 werkzaam waren in alle disciplines en vonden werk van interessante vrouwelijke kunstenaars. Een uitgebreid verslag van hun onderzoek, vind je op de website van het MOED

Johanna van Eijbergen

Eén van de kunstenaars die uit dit onderzoek naar voren kwam was Johanna van Eijbergen. Haar prachtige objecten zetten wij in 2022 in de spotlights in de solotentoonstelling van Van Eijbergen.

Wij kijken enorm uit naar deze tentoonstellingen! Naar welke vrouwelijke kunstenaar kijk jij in het bijzonder uit? Laat het ons weten via onze sociale media kanalen (links vind je hieronder)!

Alle genoemde tentoonstellingen op een rijtje

1. Tamara Muller: vanaf 23 mei 2021
  2. Deborah Poynton: vanaf 11 juli 2021