Werk Saskia Boelsums toegevoegd aan collectie Drents Museum

Het Drents Museum heeft recentelijk het werk Erica aangekocht van beeldend kunstenaar Saskia Boelsums (1960). De nieuwe aanwinst is voor het eerst te zien in de tentoonstelling Barbizon van het Noorden, die opent op 24 november 2019. Boelsums exposeert wereldwijd met haar landschapsfoto’s en is begin november verkozen tot Kunstenaar van het jaar 2020. Erica is met steun van de BankGiro Loterij verworven.

Erica
    De werken van Saskia Boelsums zijn overweldigend en schilderachtig. In haar werk zoekt Boelsums de grenzen op tussen fotografie en schilderkunst. Ze schildert als het ware met fotografische technieken dat zorgt voor een magisch effect. Deze magie is goed terug te zien in het kunstwerk Erica dat gemaakt is bij het gelijknamige Drentse dorp op een late lentedag. Door de heldere accenten, scherpe contrasten en de manier waarop Boelsums met kleur speelt geeft het werk een impressionistisch gevoel.

Saskia Boelsums
    Begin jaren 90 studeerde Saskia Boelsums af in ruimtelijke en grafische vormgeving aan de Academie Minerva in Groningen. Aan het begin van haar carrière maakte ze vooral ruimtelijke installaties, maar sinds 2013 heeft Saskia zich helemaal toegelegd op de fotografie. Ze begon met stilleven fotografie, experimenteerde vervolgens met portretten en kwam uiteindelijk uit bij het landschap.

Te Gast
    Op zondag 15 december om 14.00 uur is Boelsums te gast in het museum. In de Statenzaal licht ze haar werkwijze toe en vertelt ze uitgebreid over haar werk dat wereldwijd wordt tentoongesteld. De lezing is gratis toegankelijk voor museumbezoekers met een geldig entreebewijs.

Barbizon van het Noorden
    In de tentoonstelling Barbizon van het Noorden presenteert het museum werk van grote kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw die de natuur van Drenthe ontdekten en op doek vastlegden. In de tentoonstelling zijn onder andere schilderijen, tekeningen en prenten te zien van Jozef Israëls, Hendrik Willem Mesdag, Vincent van Gogh, Julius van de Sande Bakhuyzen en Max Liebermann.  Voor deze tentoonstelling werkt het Drents Museum samen met Stichting Het Drentse Landschap.