Winactie Van Eijbergen en Ehrlich

Zowel in het Drents Museum als in Museum Lakenhal staan deze zomer de spotlights gericht op twee vrouwelijke ontwerpers: Johanna van Eijbergen en Christa Ehrlich. Beide vrouwen werkten in een mannenwereld en bouwden een indrukwekkend ouevre op. Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief van een of beide musea en maak kans op vrijkaarten voor deze tentoonstellingen. Meedoen kan tot en met 8 juli 2022.

Johanna van Eijbergen

In de tentoonstelling Johanna van Eijbergen - Markante Metaalkunstenaar laat het Drents Museum een overzicht van het werk van Van Eijbergen zien met werken uit de eigen collectie kunst 1885-1935, bruiklenen van particulieren én werken van het Rijksmuseum Amsterdam en Museum Hengelo. Van Eijbergen onderscheidde zich van haar mannelijke – en veel bekendere – tijdgenoten door gestileerde dier- en plantmotieven naadloos samen te laten gaan met geometrische vormen. De vazen, schalen en andere voorwerpen in messing en brons hebben decoraties van bloemen en dieren. Van Eijbergen liet zich met name door vlinders, insecten en vissen inspireren. Te zien tot en met 18 september 2022.

Christa Ehrlich

Maak kennis met de van oorsprong Oostenrijkse Christa Ehrlich, die honderd jaar geleden naar Voorschoten vertrok en daar baanbrekend modern tafelzilver ontwierp. In de jaren daarna zette ze een geheel eigen oeuvre neer met Weense invloeden. De recente vondst van haar privé-archief is de aanleiding voor de tentoonstelling Christa Ehrlich – Pionier in design in Museum Lakenhal. Te zien tot en met 28 augustus 2022.

Foto 1: THEEPOT, CHRISTA EHRLICH, 1931. DEEL VAN DRIEDELIG THEESERVIES, 1928-1941. COLLECTIE ZILVERMUSEUM SCHOONHOVEN

Foto 2: THEESERVIES, 1928-1941. CHRISTA EHRLICH. COLLECTIE ZILVERMUSEUM SCHOONHOVEN

Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrieven van een of beide musea en maak daarmee kans op twee vrijkaarten per museum. Inschrijven kan tot en met 8 juli 2022. Winnaars ontvangen na 8 juli persoonlijk bericht.

Schrijf je in en maak kans!