Winnaars Kunstbende Drenthe Expo 2021

Zondag 6 juni zijn de winnaars van de voorronde van Kunstbende Drenthe 2021 bekendgemaakt.
De voorronde vond plaats via een livestream in Podium Zuidhaege in Assen. Deelnemers van 13 tot en met 18 jaar streden in de categorieën Dans, DJ, Expo, Fashion, Film, Muziek, Taal en Theater om de felbegeerde Kunstbende Award. De kunstwerken van de prijswinnaars (top 3) in de categorie Expo worden tot en met 21 juni 2021 getoond in de Trouwzaal van het Drents Museum. De gelukkigen die hun werken in de Trouwzaal mogen presenteren, zijn Britt Gerdes (eerste plaats), Eva ten Cate (tweede plaats) en Rosalynn Tukker (derde plaats).

Pirmin
Britt (18 jaar): 'Ik heb een werk gemaakt over de invloeden op mijn leven. Het belangrijkste aan mijn werk is dat je vanaf verschillende perspectieven andere dingen kan zien. Dit reflecteert op de invloeden op mijn leven, sommigen zie je pas vanaf een bepaald punt, zo zie je dit dus terug in mijn werk. Ik heb verschillende lino snedes gemaakt, deze heb ik in blokinkt op oliebasis op een mat zwart canvas gedrukt. Zo glimt de inkt in het licht en blijft het matte mat. Het is een onderzoek naar zwart, maar dus ook een beeld van dat ik mijn invloeden pas onder de juiste omstandigheden goed door heb.'

Even op adem komen
Eva (18 jaar): 'Mijn werken onder de serienaam 'even op adem komen' gaan voor mij niet alleen om het maken van het werk en zo mij te uiten, maar ook om de sensatie die de toeschouwer krijgt. Ik hoop dat door mijn werk mensen zichzelf even weg kunnen trekken uit de overwelmende wereld van nu en eventjes op adem kunnen komen.'

Sterkte is voor even, kracht is voor het leven
Rosalyn (15 jaar): 'Ik heb een tekening gemaakt waarin een meisje in een ziekenhuisbed te zien is. Op haar arm zie je een 'tattoo' waarin het verhaal hoe ze daar terecht is gekomen wordt afgebeeld, en alle moeilijkheden die zich meebrengen. Met haar andere hand maakt zij een tekening, die verder loopt op de muur achter haar bed. De tekening die ze maakt beeldt alle mooie dingen uit die hoop geven, en (alles wat zij kan/gaat bereiken in) haar toekomst uit.

Kunstbende
Kunstbende is een netwerkorganisatie dat jong, creatief talent ontdekt, ontwikkelt en exposeert. De kern van de organisatie is een landelijke talentenwedstrijd voor jongeren van 13 tot en met 18 jaar. Winnaars van Kunstbende worden begeleid om hun talent verder te ontwikkelen en kunnen hun vaardigheden tonen op een groot podium. Dit kan binnen 9 verschillende disciplines: Dans, DJ, Expo, Fashion, Film, Influencer, Muziek, Taal & Theater.