185.000 bezoekers voor tentoonstelling The American Dream

29 mei 2018

De internationale dubbeltentoonstelling The American Dream – American Realism 1945-2017, die afgelopen zondag haar laatste dag beleefde, is met 185.000 bezoekers zeer succesvol verlopen. Het Drents Museum mocht maar liefst 130.000 bezoekers verwelkomen. Daarmee is het de best bezochte kunsttentoonstelling die het Drents Museum heeft gehad. Bezoekers in Assen waarderen de tentoonstelling met een 8,5. Ruim 55.000 bezoekers hebben de tentoonstelling in de Kunsthalle Emden bezocht.

Primeur voor Europa
De gezamenlijke tentoonstelling, die vanaf 19 november 2017 aan beide zijden van de Duits-Nederlandse grens te zien was, omvatte circa 200 realistische werken van 69 verschillende kunstenaars, onder wie Andy Warhol, Alice Neel, Andrew Wyeth, Edward Hopper en Chuck Close. Het Drents Museum toonde Amerikaanse realistische kunst uit de periode 1945-1965, Kunsthalle Emden uit de periode 1965-2017. Het was de eerste keer in Europa dat op internationaal gebied twee musea op deze manier samenwerkten om een tentoonstelling te maken. Daarnaast is niet eerder zo’n uitgebreid overzicht van naoorlogse Amerikaanse figuratieve kunst in Europa te zien geweest.

Stijging buitenlands bezoek
Beide musea hebben tijdens de tentoonstellingsperiode een stijging van het buitenlands bezoek gezien. Circa 4% van het totaal aantal bezoekers (130.000 bezoekers) kwam van buiten Nederland, waarvan 3% afkomstig was uit Duitsland (circa 3.900 Duitse gasten). Dat is bijna acht keer zoveel als het museum normaal gesproken ontvangt in een heel jaar. Kunsthalle Emden kreeg maar liefst 36% aan buitenlands bezoek, waarvan circa 35% Nederlanders. Dat is vier keer zoveel zoveel als het museum in Emden jaarlijks aan Nederlandse gasten ontvangt.

Assen, City of Dreams
Het Drents Museum werkte rond de tentoonstelling The American Dream samen met Cultureel Hart Assen, een samenwerkingsverband tussen culturele instellingen, MKB Assen, horeca en de gemeente Assen. Onder de titel ‘Assen, City of Dreams’ stond gedurende de looptijd van de tentoonstelling de hele binnenstad in het teken van de Verenigde Staten. De Kop van de Vaart werd gesierd door een Drentse variant van het beroemde Vrijheidsbeeld, de straten en etalages droegen de kleuren van de Amerikaanse vlag en de stad werd verlevendigd door een uitgebreid randprogramma.

Nominatie Regiostars Award
Het internationale samenwerkingsproject, waarin intensieve uitwisseling van kennis, cultuur én bezoekers plaatsvond, werd ondersteund door het INTERREG programma. Mede dankzij deze ondersteuning hebben ruim 1.000 Nederlandse en Duitse leerlingen van het primair en het voorgezet onderwijs beide tentoonstellingen kunnen bekijken. Als project is de gezamenlijke tentoonstelling, onder het thema ‘Topic of the year 2018: Investing in cultural heritage’, genomineerd voor de RegioStars Award, die de Europese Commissie in oktober 2018 uitreikt.

Iran – Bakermat van de beschaving
Op 17 juni 2018 opent in het Drents Museum de archeologische expositie Iran – Bakermat van de beschaving. In een zaal die is omgetoverd tot een Perzische bazaar vertellen circa 200 unieke vondsten het verhaal van een van de oudste beschavingen ter wereld. Hiermee zet het Drents Museum de trend van bijzondere samenwerkingen voort: het National Museum of Iran in Teheran geeft zeer zelden toestemming voor bruiklenen uit de collectie.