2.000 werken voormalig CBK Drenthe online geveild

19 mei 2017

Circa 2.000 werken uit de collectie van het voormalig Centrum Beeldende Kunst (CBK) Drenthe staan vanaf komende zondag 21 mei op de online veilingsite www.veilingenvankunst.nl. Het betreft voornamelijk schilderijen, maar daarnaast ook beelden en objecten. De veiling bestaat uit 13 rondes van een week, waarbij per week circa 150 kunstwerken worden aangeboden. De start is komende zondag 21 mei vanaf 20.00 uur. De preview van de aangeboden werken is op de veilingsite te zien. De veiling vindt plaats in opdracht van de Stichting Steunfonds Drents Museum.

Na de opheffing heeft het voormalig CBK Drenthe de werken geschonken aan de Stichting Steunfonds Drents Museum. Deze Stichting Steunfonds beheert en genereert financiële middelen voor het Drents Museum. De verkoop van de werken via de online veiling is de eerste activiteit van deze stichting. De opbrengsten van de veiling worden besteed aan tentoonstellingen en activiteiten in Kunst in De Nieuwe Kolk (KINK), de voormalige tentoonstellingsruimte van het CBK Drenthe. Werken die uiteindelijk niet worden geveild, krijgen een maatschappelijke bestemming, zoals zorginstellingen en scholen.

Het Drents Museum programmeert exposities en activiteiten in KINK en nodigt ook culturele organisaties als KunstSalon Assen, Academie Minerva en Kunst en Muziek aan de Vaart uit om daar tentoonstellingen te maken en activiteiten te ontwikkelen. De Kunstuitleen in Assen blijft voortbestaan bij Kunstplaza Schurer, die vanuit het Warenhuis Vanderveen opereert.

Persfoto
Klik op de foto hieronder om deze te vergroten.