Pers

2013 topjaar Drents Museum

18 december 2013

2013 gaat de boeken in als een topjaar voor het Drents Museum in Assen. Voor in totaal 227.000 bezoekers zijn de deuren dit jaar opengegaan. Dat is een record sinds de heropening van het Drents Museum in 2011. In vergelijking met 2012 (188.000) betekent dat een toename van 20%. Grote publiekstrekkers waren De Sovjet Mythe met bijna 100.000 bezoekers en de Dode Zeerollen-tentoonstelling. Deze expositie over een van ’s werelds grootste archeologische ontdekkingen van de 20ste eeuw - nog te zien tot en met 5 januari - heeft 127.000 belangstellenden getrokken. Het publiek beoordeelde museum en tentoonstellingen zeer positief met een 8,6.

Naast de grote exposities in de nieuwe tentoonstellingsvleugel presenteerde het Drents Museum ook andere opmerkelijke tentoonstellingen. Zo kregen de levensgrote portretten van Herman van Hoogdalem van mensen met dementie veel aandacht in de media. Als zomerexpositie haalde het museum topwerken op papier van Gustav Klimt, Egon Schiele en Oskar Kokoschka naar Assen. Hedendaags realisme stond volop in de schijnwerpers met onder meer een tentoonstelling van de bekende kunstenaars van de Amsterdamse Galerie Mokum.

2014: Mummies en Malevich
Voor 2014 staan opnieuw bijzondere tentoonstellingen op stapel. De voorbereidingen zijn in volle gang voor Mummies - Overleven na de dood. Van 4 februari tot en met 31 augustus 2014 komen 60 mensen- en dierenmummies uit alle delen van de wereld bij elkaar, een primeur voor Nederland. Hongaarse cryptemummies, Egyptische mummies, een mummie van een Peruaanse indiaan en als wereldprimeur een mummie van een boeddhistische monnik uit  China. En natuurlijk zijn ook de Drentse veenlijken te zien, zoals het meisje van Yde en het paar van Weerdinge.
Vanaf 22 november staat een uitmuntende verzameling figuratief werk van de belangrijkste Russische kunstenaar uit de eerste helft van de twintigste eeuw in the spotlights: Kazimir Malevich (1879-1935). Maar liefst zestig topstukken uit het State Russian Museum van St. Petersburg komen naar Nederland, waaronder zijn fameuze Zelfportret (1933).

Grootste Poppenhuis van Nederland
Dankzij de steun van de BankGiro Loterij lanceert het museum vlak voor de zomer 2014 het Grootste Poppenhuis van Nederland. De stijlkamers in het Ontvangershuis zijn dan omgebouwd tot poppenhuis, waar aan de hand van historische figuren de geschiedenis van Drenthe tussen 1750-1850 wordt verteld.

Colenbrander en Kalaizis
Op het gebied van Kunst 1885-1935 presenteert het Drents Museum een overzichtstentoonstelling van Theo Colenbrander, de eerste industrieel ontwerper van Nederland. In de tentoonstelling Theo Colenbrander (1841- 1930), Dutch design avant la lettreis zijn veelzijdige oeuvre te zien (24 maart t/m 29 september 2014).
Aris Kalaizis (1966) geldt als een van de belangrijkste hedendaagse schilders uit Leipzig. Zijn werken - fotografische voorstellingen vol symboliek - zijn te zien in Wunderbar van 20 mei tot en met 31 augustus 2014.

Extra open in kerstvakantie
Het Drents Museum is in de kerstvakantie geopend van maandag tot en met zondag van 11.00-17.00 uur. Het museum is alleen gesloten op Eerste Kerstdag en op Nieuwjaarsdag.