dinsdag t/m zondag, 10.00 - 17.00 uur
extra open op maandag 1 april, 10.00 - 17.00 uur

Aankoop schilderij Max Liebermann dankzij Vrienden Drents Museum

Persbericht, 30 juni 2020

Het Drents Museum heeft een tweede werk aangekocht van de Duitse kunstenaar Max Liebermann. Het gaat om het schilderij Kind onder bomen (studie voor Spelende kinderen) uit 1882. De aankoop is mogelijk gemaakt door Stichting Vrienden van het Drents Museum. Het is een krachtige aanvulling op de Drentse Meestercollectie van het museum, waartoe onder meer De turfschuit en Onkruid verbrandende boer van Vincent van Gogh, De Drentse Madonna van Jozef Israëls én Voorstudie voor Bleek te Zweeloo van Max Liebermann behoren. De nieuwe aanwinst is vanaf dinsdag 30 juni 2020 voor het publiek te zien in de tentoonstelling Barbizon van het Noorden.

Algemeen directeur Harry Tupan is zeer verheugd met het nieuwe schilderij: ‘De aankoop van een tweede schilderij van deze beroemde kunstenaar speelt een belangrijke rol in de internationale profilering van het Drents Museum. Alle andere werken die Liebermann in Drenthe maakte, bevinden zich in niet-Nederlandse collecties. De aankoop van Kind onder bomen zorgt ervoor dat het Drentse verhaal van Liebermann verteld kan worden op de plaats waar het zich allemaal heeft afgespeeld.’ Meindert Doornbos, voorzitter Stichting Vrienden van het Drents Museum: ‘Wij zijn als Vriendenstichting trots dat wij in ons 65ste jubleumjaar dit bijzondere werk aan het Drents Museum kunnen schenken.’

Kind onder bomen
Max Liebermann (Berlijn, 1847-1935) verbleef van juni tot oktober 1882 in het logement van Jan en Lammechien Mensingh. In de boomgaard achter de herberg vond hij volop inspiratie voor zijn beroemde werken Bleek te Zweeloo (1882) en Spelende kinderen (1882). Het is ook de plek waar Van Gogh in 1883 naar afreisde en dezelfde boomgaard tekende. Liebermann maakte Kind onder bomen als voorstudie voor Spelende kinderen. Op dit dynamische en kleurrijke schilderij is te zien hoe een aantal kinderen het spel ‘boompje verwisselen’ speelt, terwijl de volwassenen vlakbij aan het werk zijn op het bleekveld. Van Spelende kinderen zijn enkele voorstudies bekend. Liebermann was duidelijk tevreden met deze figuurstudie. Hij heeft het schilderij gesigneerd en heeft het meisje ook bijna letterlijk terug laten komen in het grote schilderij. Kind onder bomen is een bijzonder fraaie studie uit zijn Drentse oeuvre, waarin Liebermann laat zien wat hij in huis had op zowel het gebied van figuurstudie als van het weergeven van kleur en schaduw.

Liebermann en Drenthe
Liebermann is de beroemdste buitenlandse kunstenaar die Drenthe bezocht heeft. Hij heeft jarenlang zijn zomermaanden in ons land doorgebracht. Hier vond hij motieven voor zijn schilderijen: plattelandsbewoners, wevers en strandgangers. In de zomer van 1882 was Liebermann in het Drentse Zweeloo. Jozef Israëls had hem op het spoor van dit schildersparadijs gebracht. De plek deed Liebermann aan de tijd van Van Ruisdael en Hobbema denken, met oude huizen en het eenvoudige leven van de boerenbevolking. Waarschijnlijk herinnerde Zweeloo hem ook aan het authentieke Barbizon, het Franse kunstenaarsdorp waar Liebermann het landschap had geschilderd. Voor Liebermann was de Drentse periode een belangrijke fase in zijn ontwikkeling. Hij nam de eerste stappen in een overgang van een donker naturalisme naar een kleurrijke impressionistische fase.

Drentse Meestercollectie
Het Drents Museum zet de laatste jaren nadrukkelijk in op onderzoek naar en profilering van Drenthe als ‘Barbizon van het Noorden’ en het verwerven van schilderijen voor de Drentse Meestercollectie. Deze collectie krijgt een prominente plaats in de nieuwe collectiepresentatie, die vanaf 2024 te zien is in het museum. Daarin wordt het verhaal van Drenthe als schildersparadijs verteld, in navolging van de tentoonstelling Barbizon van het Noorden die tot en met 13 september 2020 in het museum te zien is.

Persfoto
Klik op de persfoto om te vergroten:

Bijschrift
Max Liebermann, Kind onder bomen (studie voor Spelende kinderen), 1882, olieverf op papier op paneel, 26,9 x 16,4 cm. Collectie Drents Museum, schenking Stichting Vrienden van het Drents Museum