Pers

Arnout van Albada - À Point

12 januari 2017

Van 14 februari tot en met 25 juni 2017 presenteert het Drents Museum werk van een van de beste stillevenschilders van Nederland. De tentoonstelling Arnout van Albada – À Point laat zien waar dit oordeel op gebaseerd is: Arnout van Albada (1968) geeft doodnormale objecten, voornamelijk etenswaren, een eigen podium. Van Franse kazen tot frambozen en van pudding tot gerookt spek: door Van Albada’s stillevens krijgen ze een bijzondere status.

À Point
À Point is de titel van de tentoonstelling, een Franse culinaire term voor ‘net gaar’. ‘Mijn onderwerpskeuze wordt bepaald door wat ik mooi, lekker of aantrekkelijk vind’, zegt Van Albada. Met oog voor detail legt hij subtiele contrasten in kleur, vorm en materiaal vast en geeft hij etenswaren en verpakkingen iets magisch. Zo kun je Van Albada’s geschilderde puddingen bijna proeven.

Nieuwe Realisten
Op zijn 14de verjaardag kreeg Van Albada van zijn ouders het boek 20 Jaar Nieuwe Realisten van de Amsterdamse Galerie Mokum, met werk van onder meer Matthijs Röling en Kik Zeiler. Het boek maakte grote indruk en Van Albada ging studeren aan Academie Minerva in Groningen, waar hij les kreeg van onder andere Matthijs Röling, Diederik Kraaijpoel en Chris Herenius.

Ongrijpbaar
Van Albada’s fascinatie voor eten stamt uit zijn kindertijd. Thuis was de kwaliteit van eten een belangrijk thema. Het ongrijpbare van voedsel vindt hij interessant: eerst de zoektocht naar het perfecte onderwerp en daarna het verval dat intreedt. Van Albada gebruikt allerlei kunstgrepen, waaronder een koelkast, vriezer en koelelementen, om dit verval tegen te gaan en zo tijd te winnen. Ook neemt hij tussendoor foto’s van het eten dat hij schildert. Uiteindelijk legt hij zijn onderwerpen vast in sterke stillevens, die zich onderscheiden door zijn virtuoze schildertechniek.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde publicatie, uitgegeven door WBOOKS. Het boek kost € 24,95 en is verkrijgbaar in de Museumshop.

Persfoto's
Klik op de persfoto's om deze te vergroten.

Bijschriften (met de klok mee):
- Arnout van Albada, Frambozenpudding, 2013, eitempera en olieverf op paneel, 25 x 29 cm, particuliere collectie
- Arnout van Albada, Slavinken, 2010, eitempera en olieverf op paneel, 28 x 32, particuliere collectie
- Arnout van Albada, Huishoudhandschoenen geel, 2016, eitempera en olieverf op paneel, 21,5 x 29 cm, particuliere collectie
- Arnout van Albada, Jamon Iberico Pedroches, 2016, eitempera en olieverf op paneel, 105 x 74 cm, collectie Drents Museum