Artist Talk Matthias Weischer op donderdag 24 juni

Eindelijk kan hij nu zijn eigen tentoonstelling Bühne in levende lijve bekijken in het Drents Museum in Assen. Vanwege de lockdown vorig jaar kon de Duitse kunstenaar Matthias Weischer niet aanwezig zijn bij de opbouw van zijn expositie en de opening alleen online meemaken. Op donderdag 24 juni komt Weischer naar Assen en gaat Beringer Hazewinkel Conservator Kunst in opleiding Rannilt Pol om 15.00 uur in gesprek met de kunstenaar over zijn werk en werkwijze. Publiek is van harte welkom. Tickets voor de Artist Talk met Matthias Weischer zijn € 5,- (exclusief museumentree).

In gesprek met Weischer
In de Artist Talk (voertaal Engels) interviewt conservator en samensteller Rannilt Pol kunstenaar Matthias Weischer over verschillende aspecten van de tentoonstelling: het interieur als thema van zijn werk en het spelen met perspectief, kleur en verf. Wat maakt dat de aantrekkingskracht van zijn interieurs juist in deze tijd zo groot is? Welke volgende stap gaat Weischer zetten? Deze en andere vragen komen aan bod. Het publiek wordt ook uitgenodigd om vragen te stellen. Wil je je eigen werk door Matthias Weischer laten beoordelen? Neem het gerust mee op 24 juni en Weischer bespreekt het graag met je.

Tentoonstelling Bühne
Vanwege de lockdown is Bühne slechts zeven weken te zien geweest. De tentoonstelling geeft een overzicht van de ontwikkeling die Matthias Weischer de afgelopen twintig jaar als kunstenaar heeft doorgemaakt. Blikvanger van de expositie is het schilderij Bulb uit 2020, een nieuwe aanwinst die de Stichting Vrienden van het Drents Museum mogelijk heeft gemaakt. Weischer wordt gezien als een van de meest opvallende vertegenwoordigers van de hedendaagse Duitse schilderkunst. Hij maakt deel uit van de Neue Leipziger Schule, een kunstenaarsgroep die het Drents Museum al langere tijd volgt.

Weischer behaalt in 2003 zijn MA aan de Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig. Zijn vroege werk bestaat uit donkere, desolate interieurs die iets grimmigs en surreëels hebben. Mede onder invloed van een tijdelijk verblijf in een artist residency in Rome verandert Weischer zijn stijl en gaat hij in de buitenlucht landschappen en tuinen schilderen in heldere en fellere kleuren.

Bühne is nog te zien tot en met zondag 27 juni. Bij de tentoonstelling is de gelijknamige publicatie verschenen, een uitgave van WBOOKS, Het boek is verkrijgbaar in de Museumshop en kost € 24,95.

De tentoonstelling Bühne van Matthias Weischer is tot stand gekomen in samenwerking met galerie GRIMM, Amsterdam/New York.