Dinsdag 2 november viert Assen de Mexicaanse feestdag Día de Muertos. Dit vanwege de tentoonstelling Viva la Frida! in het Drents Museum van de Mexicaanse kunstenares en icoon Frida Kahlo. Een feestelijke optocht met muziek, dans en theater trekt tussen 16.30 en 17.30 uur door de binnenstad. De route start bij DNK en eindigt op de Brink in Assen waar de opvallende herdenkingsaltaren met vrolijke schedels en skeletten van de leerlingen van scholengemeenschap CS Vincent van Gogh te zien zijn.  Deelnemen aan de parade? Dat kan! Kom op 2 november om 16.00 uur naar de ingang van DNK en trek je meest kleurrijke Día de Muertos-outfit aan.

In Mexico is de dag van de doden, Día de Muertos, een feestelijke aangelegenheid. De doden worden op deze dag, dinsdag 2 november, geëerd en het leven wordt gevierd. Vanwege de belangrijke rol van de Mexicaanse cultuur in het werk en het leven van Frida Kahlo organiseert het Drents Museum in samenwerking met de culturele partners en Vaart in Assen deze parade. Een feestelijke stoet met praalwagens, danseressen, artiesten, muziek en theater trekt door de binnenstad.

Parade
Iedereen mag meelopen met de parade. Inwoners kunnen zich om 16.00 uur verzamelen voor de ingang van DNK. Rosanne Feijen van het Drents Museum: ‘Wij nodigen iedereen uit om een kleurrijk Día de Muertos-outfit aan te trekken en een versierd masker te dragen tijdens de parade. Op www.ditisassen.nl vind je verschillende maskers die je zelf thuis kunt uitprinten en versieren. De maskers zijn ontwikkeld door Pirmin Rengers in samenwerking met ICO, Partner in Kunst & Cultuur.’ Om 16.30 uur vertrekt de parade vanaf DNK via de Weierspoort naar het Koopmansplein en gaat vervolgens via Gedempte Singel naar de Noordersingel en eindigt op de Brink.

Kjeld Vosjan van binnenstadsorganisatie Vaart in Assen is blij met het initiatief: ‘De organisatie had best nog wat voeten in aarde, we hebben nog steeds te maken met coronamaatregelen. Maar door een bewegende Parade te creëren, kunnen we het zo organiseren. Een heel mooi voorbeeld van samen de stad activeren en ook inwoners te betrekken bij de expositie. We hebben zelfs een Mannes en Bartje masker ontwikkeld, super leuk. Dus creëer je eigen masker, trek feestelijke kleding aan en sluit lekker aan bij de Parade!

Skulls en ofrenda’s
Van 2 tot en met 14 november zijn de kleurrijke ofrenda's met daarin de vrolijke schedels en skeletten, gemaakt door de leerlingen van scholengemeenschap Vincent van Gogh, te zien op de Brink in Assen. De leerlingen van CS Vincent van Gogh zijn onder leiding van kunst- en cultuurcoördinator Karin Kingma al maanden bezig met de voorbereidingen voor Día de Muertos. Karin Kingma: ‘Bij onze kunstvakken staat momenteel alles in het teken van Frida. Leerlingen van klas 1 tot en met de examenklas maken originele skulls, korsetten en altaren. De leerlingen zijn erg trots dat hun kunstwerken worden gepresenteerd op de Brink.’

Familieweekend Drents Museum
In het weekend voorafgaand aan de parade, 30 en 31 oktober, organiseert het Drents Museum een familieweekend dat geheel in het teken staat van deze herdenkingsdag met muziek, dans, spannende verhalen, familielezingen en verschillende workshops. Kijk voor meer informatie en tickets op www.drentsmuseum.nl/dia-de-muertos

Persfoto's:
Klik op de rechtenvrije foto's om deze te vergroten.