Een carrière als danser lag voor Redo niet echt voor de hand. Zonder medische verklaring werd hij geboren met diverse lichamelijke beperkingen. Dit weerhield hem er niet van zijn dromen na te jagen. Inmiddels behoort Redo tot de top van de danswereld. Op zaterdag 13 november is hij om 12.30 uur te gast in ons museum en vertelt hij zijn persoonlijke levensverhaal en geeft hij een dansshow. De Te Gast-lezing kost 6 euro (exclusief museumentree). Tickets zijn verkrijgbaar via www.drentsmuseum.nl/redo

Redo werd geboren met een korte rechterarm zonder ellebooggewricht, geen rechterheup en een korter rechterbeen. Als klein jongetje weigerde hij gebruik te maken van alle speciale hulpmiddelen die hem werden aangeboden. Met veel vallen en opstaan is hij erachter gekomen waar zijn passie ligt: dansen. Deze eigenwijze houding in combinatie met onuitputtelijke wilskracht en doorzettingsvermogen, hebben ertoe geleid dat Redo nu tot de top van de danswereld behoort.

Lezing en dansshow
Redo vertelt tijdens zijn lezing over het omgaan met tegenslagen en hoe je van een ‘zwakte’ je kracht kunt maken. Een persoonlijk verhaal over vooroordelen, diversiteit, het geloof in eigen kunnen én het denken in mogelijkheden. Hij sluit zijn lezing af met een indrukwekkende dansshow. Een voorproefje van deze show was te zien tijdens de opening van de tentoonstelling Viva la Frida! met koningin Máxima, op 7 oktober jongstleden.

Ambassadeur Viva la Frida
Redo is één van de ambassadeurs van de tentoonstelling Viva La Frida! Zelf zei hij hierover tijdens de opening: "Ik wist haar achtergrondverhaal eerlijk gezegd niet, maar ik ben onwijs geïnspireerd geraakt door haar. Ik herken me heel erg in het feit dat je een uitweg kunt vinden in kunst. Frida in haar schilderijen en ik in mijn dans. Het heeft ons geholpen om je te kunnen uitdrukken in een kunstvorm en hopelijk ook nog andere mensen te kunnen inspireren."

Viva la Frida!
In Assen zijn voor het eerst twee van ‘s werelds belangrijkste Frida Kahlo-collecties samen te zien. De tentoonstelling Viva la Frida! belicht niet alleen het werk van de kunstenaar Frida Kahlo, maar ook haar leven, dat onder meer getekend werd door lichamelijke beperkingen, pijn en verdriet. Hiervoor werkt het museum samen met Museo Dolores Olmedo en Museo Frida Kahlo (voorheen La Casa Azul, het Blauwe Huis) in Mexico-Stad. De samenwerking biedt het Drents Museum de unieke kans om het complete Frida-verhaal te vertellen. Viva la Frida – Life and art of Frida Kahlo is nog tot en met 27 maart 2022 te zien in het Drents Museum.

Persfoto's:
Klik op de foto's om deze te vergroten.

Bijschrift:
Optreden Redo tijdens officiële opening Viva la Frida!, foto: Sake Elzinga