Pers

Concertlezing Jan Brokken op 29 januari

16 januari

Op zondag 29 januari zijn auteur Jan Brokken en pianist Marcel Worms te gast in het Drents Museum. Ter gelegenheid van de tentoonstelling Peredvizhniki presenteren zij de concertlezing De Kozakkentuin. Brokken vertelt onder andere over de ontstaansgeschiedenis van zijn gelijknamige boek, zijn nieuwe boek De gloed van Sint-Petersburg en zijn fascinatie voor Rusland. Brokken signeert in de pauze. Worms speelt stukken van verschillende Russische componisten.

Concertlezing
Het boek De Kozakkentuin gaat over de vriendschap tussen de jonge officier van justitie Alexander von Wrangel en de verbannen schrijver Fjodor Michajlovitsj Dostojevski in Siberië. In de concertlezing gaat Brokken onder meer in op het tijdloze van vriendschap en vertelt hij over de betekenis van Dostojevski voor de literatuur. Daarnaast behandelt hij zijn nieuwste boek De gloed van Sint-Petersburg: een wandeling door twee eeuwen Russische literatuur en muziek. Tijdens de concertlezing wordt Brokken bijgestaan door pianist Marcel Worms. Hij voert werken uit van Modest Moessorgski, Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, Alexander Glazoenov, Sergej Rachmaninov, Igor Stravinsky, Alexander Skrjabin en Dmitri Sjostakovitsj.

Reserveren
De concertlezing begint om 13.00 uur, bestaat uit twee delen van drie kwartier en vindt plaats in de Abdijkerk in het Drents Museum. In de pauze signeert Brokken zijn boeken, die verkrijgbaar zijn in de Museumshop. De lezing kost €5,00 (exclusief museumentree). Reserveren is verplicht via reserveringen@drentsmuseum.nl

Persfoto's
Klik op de persfoto's om deze te vergroten.

Bijschriften (van links naar rechts):
- Jan Brokken - foto: Jelmer de Haas
- Marcel Worms