Drents Museum deelnemer pilot sneltesten

Musea kunnen veilig en verantwoord open blijkt uit de ervaringen van 2020 met het anderhalvemeterprotocol. En daarom gaat het Drents Museum samen met zestien andere musea een pilot aan in samenwerking met de Museumvereniging en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Op 19, 20 en 21 april kunnen Museumkaarthouders het museum in Assen bezoeken op vertoon van een negatieve sneltest. Deze sneltest kan gratis worden afgenomen bij deelnemende testcentra. Ook Bar Brasserie Pingo en de Museumshop zijn deze dagen open. Ticketing gaat volgende week via museum.nl van start.

De pilot maakt deel uit van het plan waarmee het ministerie van OCW de inzet van sneltesten in de culturele sector wil onderzoeken. Met als doel het testen van de infrastructuur rondom sneltesten in combinatie met cultuurbezoek en om te ontdekken hoe bezoekers dit bevalt. Zo wordt zichtbaarder of sneltesten kan helpen het maatschappelijk leven weer op gang te brengen. De pilot wordt gehouden in de Nationale Museumweek, van 19 tot en met 25 april 2021.

Tickets
Mensen met een Museumkaart kunnen in de week van 12 april een tijdvak reserveren bij het museum van hun keuze op www.museum.nl. Wie een tijdvak reserveert, ontvangt een link om een afspraak voor een gratis sneltest te maken. Ook mensen met een Museumkaart die “verlopen” is na 14 december 2020, mogen meedoen. Een bezoek aan het museum is alleen mogelijk op vertoon van een Museumkaart, ticket én de negatieve sneltest.

Sneltest
De sneltesten worden afgenomen door de testcentra van de Stichting Open Nederland. Nadat bezoekers een tijdvak hebben gereserveerd, ontvangen ze een doorverwijzing voor een gratis sneltest die via www.testenvoortoegang.nl wordt aangeboden. Tijdens de pilot blijven de coronamaatregelen van toepassing in het museum. Zo geldt de anderhalve metermaatregel, zijn mondkapjes verplicht en zijn er (vaste) looproutes aanwezig. Kijk voor meer informatie over de pilot en veelgestelde vragen op www.museum.nl/nl/sneltestpilot

Tentoonstellingen
In het Drents Museum kunnen bezoekers genieten van diverse tentoonstellingen, die in verband met de coronacrisis zijn verlengd. Zo presenteert het museum in de grote zaal de tentoonstelling Henk Helmantel - Meesterschilder. De schilderijen van Matthias Weischer, een van de meest opvallende vertegenwoordigers van de hedendaagse Duitse schilderkunst, zijn te zien in de Abdijkerk. Tijdens de pilot is de tentoonstelling Minerva meets Leipzig voor het eerst voor publiek te zien. In deze tentoonstelling - te zien tot en met 9 mei 2021 - presenteert het museum een selectie kunstwerken uit eigen collectie van kunstenaars die hun opleiding sinds 1960 aan deze kunstacademies genoten.