Drents Museum ontvangt cheque BankGiro Loterij

In 2021 is de BankGiro Loterij samengevoegd met de VriendenLoterij.

11 februari 2015

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op dinsdag 10 februari in de Beurs van Berlage in Amsterdam heeft de directie van het Drents Museum een cheque van € 300.000,- in ontvangst genomen. Het museum in Assen was een van 66 culturele instellingen aan wie de BankGiro Loterij bedragen uitreikte op het jaarlijkse Goed Geld Gala. In totaal kon de Loterij dankzij 600.000 deelnemers uit de inleg van 2014 een bedrag van 62,5 miljoen euro doneren aan de culturele organisaties in Nederland.

Geoormerkte lotenverkoop
Naast de jaarlijkse bijdrage van € 300.000 waarmee de BankGiro Loterij (BGL) het Drents Museum in de periode 2013 - 2017 structureel steunt, ontving het Drents Museum gisteren een cheque van €90.155,-. Het betreft de opbrengst van de geoormerkte lotenverkoop specifiek voor bezoekers van het Drents Museum. Directeur Annabelle Birnie: ‘We zijn er trots op om een vaste beneficiënt van de BGL te zijn. Onze cheque met € 300.000,- euro wordt voornamelijk besteed aan aankopen voor het museum. De geoormerkte lotenverkoop heeft het Drents Museum aangenaam verrast. Het bedrag is in een jaar tijd bijna verdriedubbeld. We zijn verheugd met zoveel ‘eigen spelers’ en we kijken vol verwachting uit naar wat komend jaar ons brengt.’

Door mee te spelen met de BankGiro Loterij steunen deelnemers alle vormen van cultuur in Nederland en maken zij kans op prijzen. In 2014 was de totale inleg 125 miljoen euro. De helft daarvan is bestemd voor organisaties die werken  op het terrein van cultuur en monumentenzorg in Nederland. Naast het Drents Museum ontvingen onder meer het Fries Museum, het Nederlands Openluchtmuseum en de Vereniging De Hollandse Molen een bijdrage.